SOME DIDACTIC POSITIONS OF DEVELOPMENT OF METHODICAL SYSTEM OF INTERCONNECTED TEACHING MATHEMATICS ON THE LESSONS AND IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES

Main Article Content

D. PROKHOROV

Abstract

In the article the methods of interconnected Mathematics teaching at lessons and in extracurricular activ-ities is considered. The author identifies and analyzes the structural elements of the methods such as didactical purposes of teaching, teaching contents, forms and methods teaching, as well as pupil’s and teacher’s personalities. The purposes of Mathematics extracurricular activities in 7–9 classes that generalize the purposes of different extracurricular activities programmes are suggested. According to the Mathematics teaching contents the author underlines a number of the questions that are also used in other lessons of natural sciences, that lead to the necessity of their propaedeutical learning or following repeat in extracurricular activities in Mathematics. Using interactive forms and methods of teaching is emphasized and the list of the most affective ones is indicated. The author focuses on the necessity of the subject-subject relationships between a pupil and a teacher at lessons and in extracurricular activities in Mathematics.

Article Details

How to Cite
PROKHOROV, D. (2014). SOME DIDACTIC POSITIONS OF DEVELOPMENT OF METHODICAL SYSTEM OF INTERCONNECTED TEACHING MATHEMATICS ON THE LESSONS AND IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 53-57. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/8008

References

TIMSS 2007 International Mathematics Report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grades / Ina V.S. Mullis [and other]. – Boston: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College. – 478 р.

Мониторинг уровня обученности по учебным предметам // Веснік адукацыі. – 2012. – № 8. – С. 5–37.

Mathematics standards // New Zealand Curriculum Online [Электронный ресурс]. – 2012.

Казаченок, В.В. Преподавание математики в средней школе: нисходящая траектория / В.В. Казаченок // Матэматыка: праблемы выкладання. – 2013. – № 1. – С. 56–61.

Психолого-педагогический словарь / сост. Е.С. Рапацевич. – Минск: Современное слово, 2006. – 928 с.

Кодекс Республики Беларусь об образовании: указ Президента Респ. Беларусь, 13 января 2011 г., № 243-З // Эталон – Беларусь [Электронный ресурс] / Нац. центр правовой информ. Респ. Беларусь. – Минск, 2012.

Мерлина, Н.И. Теоретические основы дополнительного математического образования школьников: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Н.И. Мерлина. – М., 2000. – 34 с.

Рогановский, Н.М. Научно-методические основы конструирования учебника геометрии средней школы: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / Н.М. Рогановский: Белорус. гос. пед. ун-т. – Минск, 1998. – 34 с.

Шлыков, В.В. Построение курса стереометрии на основе концепции дополнительности: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / В.В. Шлыков. – Минск, 2001. – 188 л.

Ананченко, К.О. Теоретические основы обучения алгебре в школах с углубленным изучением математики / К.О. Ананченко. – Минск: БГПУ, 2000. – 305 с.

Мельников, О.И. Содержание и методика обучения дискретной математике в системе высшего и среднего образования: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / О.И. Мельников; Белорус. гос. пед. ун-т. – Минск, 2006. – 41 с.

Бровка, Н.В. Интеграция теории и практики обучения математике как средство повышения качества подготовки студентов / Н.В. Бровка. – Минск: Издат. центр БГУ, 2009. – 242 с.

Гусев, В.А. Психолого-педагогические основы обучения математике / В.А. Гусев. – М.: Верум-М, 2003. – 432 с.

Кудрявцев, Л.Д. Мысли о современной математике и ее изучении / Л.Д. Кудрявцев. – М.: Наука, 1977. – 112 c.

Маркушевич, А.И. Об очередных задачах преподавания математики в школе / А.И. Маркушевич // Математика в школе. – 1962. – № 2. – С. 3–14.

Прохоров, Д.И. Некоторые аспекты планирования содержания внеклассной работы по математике в 5–9 классах / Д.И. Прохоров // Матэматыка: праблемы выкладання. – 2013. – № 2. – С. 9–18.

Хуторской, А.В. Практикум по дидактике и современным методикам обучения / А.В. Хуторской. – СПб.: Питер-принт, 2004. – 168 с.

Основы педагогики: учеб. пособие / А.И. Жук [и др.]; под общ. ред. А.И. Жука. − Минск: Аверсэв, 2003. − 349 с.

Кураторство в педагогической деятельности преподавателя высшей школы: учеб.-метод. пособ. / В.В. Макоско [и др.]; под ред. Л.С. Кожуховой, В.В. Макоско. – Минск: РИВШ, 2013. – 230 с.