FORMATION TO ETHNIC TOLERANCE OF FUTURE SPECIALISTS FROM SOCIAL SPHERE IN POLYCULTURAL ENVIRONMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article deals with the formation of ethnic tolerance of future specialists in the social sphere in the multicultural environment of the university through the prism of developing the experience of intercultural communication of students. At the level of higher educational institutions (VSU named after P.M. Masherov and RUDN University), the organization of the corresponding organizational and pedagogical conditions is shown, opportunities and reserves for the formation of ethnic tolerance, the acquisition of experience in intercultural communication are revealed, examples of the implementation of the above experience and opportunities within the framework of author's courses are presented.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
V. KAZARENKOV, Peoples' Friendship University of Russia, Moskow
д-р пед. наук, проф.
E. MIKHAILOVA, Vitebsk State University named after P.M. Masherov
канд. пед. наук, доц.
E. BUSEL-KUCHINSKAYA, Vitebsk State University named after P.M. Masherov
канд. пед. наук, доц.
References
Михайлова, Е.Л. Этнопедагогические основы профессиональной деятельности : курс лекций / Е.Л. Михайлова. –Витебск : ВГУ им. П.М. Машерова, 2020. – 112 с.
Михайлова, Е.Л. Этнопедагогическая подготовка будущих специалистов социальной сферы в Республике Беларусь: опыт Витебского региона / Е.Л. Михайлова // Педагогика: история, перспективы. – 2020. – T. 3, № 3. – С. 34–55.
Ушинский, К.Д. О необходимости сделать русские школы русскими / К.Д. Ушинский // Педагогические сочинения : в 6 т. – М. : Педагогика, 1988. – Т. 2. – С. 358–363.
Гессен, С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / отв. ред. и сост. П.В. Алексеев. – М. : Школа-Пресс, 1995. – 448 с.
Постановление Народного Комиссариата Просвещения. О школах национальных меньшинств [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://istmat.info/node/31674. – Дата доступа: 26.02.21.
Бусел-Кучинская, Е.Н. Региональная практика строительства советской школы Беларуси 1917–1920-х гг. (на примере Витебщины) / Е.Н. Бусел-Кучинская // Научно-методическое обеспечение профессиональной подготовки специалистов социальной сферы / под ред. Е.Л. Михайловой. – Витебск : ВГУ им. П.М. Машерова, 2020. – С. 24–66.
Большая советская энциклопедия : в 30 т. / глав. ред. А.М. Прохоров. – 3-е изд. – М. : Сов. энцикл., 1969–1978. – Т. 24.II : CCCР. – С. 405.
Днепров, Э.Д. Межнациональные педагогические отношения, влияния и связи: методологические аспекты / Э.Д. Днепров // Историографические и методологические проблемы изучения истории отечественной школы и педагогики. – М. : АПН СССР, 1989. – С. 99–103.
Днепров, Э.Д. Современная образовательная реформа и развитие российского образования (к разработке национальной доктрины образования) / Э.Д. Днепров. – М. : МАРИОС-пресс, 1997. – 139 с.
Равкин, З.И. Теоретические аспекты историко-педагогического обоснования стратегии современного отечественного образования / З.И. Равкин // Историко-педагогические основания стратегии развития отечественного образования / под ред. З.И. Равкина. – М. : ИТП и МИО РАО, 1994. – С. 3–10.
Богуславский, М.В. История отечественной педагогики ХХ века: единство непрерывности и дискретности / М.В. Богуславский // Педагогика. – 2009. – № 6. – С. 84–96.
Most read articles by the same author(s)
- E. BUSEL-KUCHINSKAYA, CHILDREN'S HOUSE AS THE BASIC INSTITUTE OF SOCIALIZATION OF ORPHAN CHILDREN IN THE FIRST HALF OF THE 1920s: THE EXPERIENCE OF THE VITEBSK PROVINCE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2021)