PECULIARITIES OF USING THE METHODS FOR THE SYSTEM DIAGNOSTICS OF EDUCATIONAL ABILITIES IN CONDITIONS OF CLUSTER

Main Article Content

E. ARTEMYONOK

Abstract

In the article the integrative characteristic “educational abilities» and author's technique of their system diagnostics is considered. The theoretical significance of the article is in that the structure of the integrative parameter “educational abilities” is modeled, its concept is clarified and enriched. A system of its criteria and indicators has been developed, as well as typological groups of pupils, which are determined on the basis of measuring the cumulative index of “educational abilities”. The method of system diagnostics of educational opportunities was tested by the author at various levels of education. The article presents the previously conducted experimental use of the method of system diagnostics. The method reveals its potential in a new context, namely under the conditions of the educational, scientific and innovative cluster. The study of the features of the method of system diagnostics by future teachers allows them to form professional competences in the field of diagnostic activity.

Article Details

How to Cite
ARTEMYONOK, E. (2018). PECULIARITIES OF USING THE METHODS FOR THE SYSTEM DIAGNOSTICS OF EDUCATIONAL ABILITIES IN CONDITIONS OF CLUSTER. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 22-25. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/84
Section
Methodology
Author Biography

E. ARTEMYONOK, Belarusian State Pedagogical Institute named after Maxim Tank, Minsk

канд. пед. наук, доц.

References

Образовательный стандарт высшего образования ОСВО 1-02 03 02-2013. Высшее образование первая ступень. Специальность 1-02 03 02 «Русский язык и литература». Квалификация преподаватель [Электронный ресурс] // Белорусский Правовой Портал.

Бабанский, Ю.К. Оптимизация процесса обучения: общедидактический аспект / Ю.К. Бабанский – М. : Педагогика, 1977. – 192 с.

Калмыкова, З.И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З.И. Калмыкова. – М. : Педагогика, 1981. – 200 с.

Менчинская, Н.А. Проблемы учения и умственного развития школьников : избр. психол. тр. / Н.А. Менчинская ; под ред. И.С. Якиманской. – М. : Педагогика, 1989. – 224 с.

Цыркун, И.И. Инновационная культура учителя-предметника / И.И. Цыркун. – Минск : Бел. гос. пед. ун-т им. М. Танка, 1996. – 186 с.

Чередов, И.М. О дифференцированном обучении на уроках / И.М. Чередов. – Омск : Просвещение, 1973. – 160 с.

Жук, А.И. Реализация концепции непрерывного педагогического образования в Республике Беларусь в интересах устойчивого развития общества / А.И. Жук // Весці БДПУ. Сер. 1, Педагогіка, Псіхалогія, Філалогія. – 2016. – № 3. – С. 8–12.

Артеменок, Е.Н. Формирование диагностической компетентности у студентов: пропедевтика, школа, созидание : учеб.-метод. пособие / Е.Н. Артеменок. – Минск : Бел. гос. пед. ун-т им. М. Танка, 2005. – 176 с.