TABLET LEARNING GAME DEVICE AS AN ELEMENT OF GAMIFICATION IN TECHNOLOGY EDUCATION

Main Article Content

A. KIRYIENKO
M. MARKOVICH
N. MAMATOV

Abstract

The article is devoted to the actual problem of improving technological education using interactive, game-based teaching methods. The research focuses on the use of a specially designed desktop learning game device in the lessons of “Labor Training. Technical Labor” in 7th grade classes. The article presents an assessment of the impact of gamification on key educational parameters, including cognitive motivation, academic performance, student engagement, and psychological comfort. The effectiveness of game mechanics as a tool for transforming a traditional lesson into an active, personality-oriented educational environment that promotes not only the acquisition of knowledge, but also the development of meta-subject competencies, has been experimentally proven.

Article Details

How to Cite
KIRYIENKO, A., MARKOVICH, M., & MAMATOV, N. (2025). TABLET LEARNING GAME DEVICE AS AN ELEMENT OF GAMIFICATION IN TECHNOLOGY EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 8-13. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2025-44-2-8-13
Author Biographies

A. KIRYIENKO, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. техн. наук, доц.

N. MAMATOV, Institute of Social and Political Sciences, Tashkent

д-р филос. наук, проф.

References

Глаголева К. С. Л. С. Выготский о роли игры в психическом развитии ребенка // Молодой ученый. – 2017. – № 4(138). – С. 324–326. – URL: https://moluch.ru/archive/138/38773 (дата обращения: 03.06.2025).

Кириенко А. С., Маркович М. А. Комплекс педагогических аспектов подготовки специалистов в области технологического образования [Электронный ресурс] // Актуальные проблемы физики, электроники и энергетики: электрон. сб. ст. II Междунар. науч.-практ. конф., Новополоцк, 14 нояб. 2024 г. / Полоц. гос. ун-т им. Евфросинии Полоцкой. – Новополоцк, 2025. – С. 426–430.

Панфилова А. П. Игровое моделирование в деятельности педагога: учеб.пособие / под общ. ред. А. П. Тряпицыной. – М. : Академия, 2006. – 368 с. – (Функции игровой деятельности в учебном процессе).

Маматов Н. М. Факторы повышения результативности научно-исследовательских работ студентов [Электронный ресурс] // Актуальные проблемы физики, электроники и энергетики: электрон. сб. ст. II Междунар. науч.-практ. конф., Новополоцк, 14 нояб. 2024 г. / Полоц. гос. ун-т им. Евфросинии Полоцкой. – Новополоцк, 2025. – С. 421–425.

Настольное обучающее игровое устройство для моделирования технологических процессов сборки изделий: пат. BY 24364 / А. С. Кириенко, М. А. Маркович, А. Д. Петрович. – Опубл. 15.08.2024.

Трудовое обучение. Технический труд: учеб. пособие для 7-го класса учреждений общего среднего образования с русским языком обучения / Е. Н. Чернова, И. В. Дубина; под ред. М. В. Ильина. – Минск: Народ. асвета, 2019. – 206 с.: ил.

Маркович М. А., Результаты педагогического эксперимента по внедрению игровой механики на уроках технического труда для учащихся 7-х классов [Электронный ресурс] // Путь в науку. Образование. Педагогика: электрон. сб. науч. тр. – 2025. – Вып. 58(128). – С. 288–290. – URL: https://journals.psu.by/specialists_education_pedagogy.