SOCIOCULTURAL COMPETENCE IN STUDYING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE: ESSENCE, STRUCTURE, AND PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF ITS DEVELOPMENT
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the concept, structure, and mechanisms for developing sociocultural competence in the process of mastering Russian as a foreign language. In the context of globalization and the intensification of intercultural communication, the importance of mastering not only the linguistic aspects of language but also the ability to function adequately and successfully in a Russian-language sociocultural environment is growing. This paper examines the essence of sociocultural competence as an integrative category that includes knowledge of realities, norms of behavior, value orientations, and the ability to apply knowledge in communicative situations. The structural components of sociocultural competence are analyzed. Particular attention is paid to the psychological foundations of its development, including the role of motivation, attitudes, empathy, and individual cognitive styles.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Азимов Э. Г., Щукин А. Н., Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). – М.: ИКАР, 2009. – 448 с.
Полат Е. С. Обучение в сотрудничестве // Иностранные языки в школе. – 2000. – № 1. – С. 4–11.
Гальскова Н. Д. Образование в области иностранных языков: новые вызовы и приоритеты // Иностранные языки в школе. – 2008. – № 5. – С. 2–7.
Корнеева Л. И. Особенности формирования межкультурной коммуникативной компетенции при обучении китайскому языку // Педагогическое образование в России. – 2016. – № 6. – С. 116–120.
Илхомова И. Н. Социокультурная компетенция как связующее звено иноязычной межкультурной компетенции в обучении иностранному языку // Научные исследования и разработки – 2018: XXXIV Междунар. науч.-практ. конф. – М., 2018. – С. 411–413.
Сафонова В. В. Интернет-ориентированная методика обучения межкультурному общению на иностранных языках: проблемы и перспективы развития // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19, Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. – № 2. – С. 104–113.
Плужник И. Л. Основные компоненты моделирования процесса формирования иноязычной межкультурной коммуникативной компетенции в вузовском гуманитарном образовании // Пед. образование в России. – 2016. – № 12. – С. 225–230.
Соколов С. С. Операциональный компонент межкультурной компетенции // Педагогика. – 2017. – Т. 4, № 3. – С. 56–63.
Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. – 2001. – № 6. – С. 17–24.
Седова Е. А. Исследования интегративной и инструментальной мотивации обучения иностранному языку в психолого-педагогической литературе // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. – 2013. – № 5. – С. 417–419.
Никифорова И. Н. Роль мотивационных аспектов при изучении иностранного языка // Вестн. Санкт-Петерб. науч.-исслед. ин-та педагогики и психологии высш. образования. – 2023. – № 3(7). – С. 53–59.
Байбанова Ф. А. Динамические особенности личностной самоэффективности будущего педагога // Фундамент. исслед. – 2014. – № 11. – Ч. 12. – С. 2719–2723.
Ламзин С. А. Формирование Я-концепции при обучении иностранным языкам // Школа будущего. – 2022. – № 2. – С. 206–217.
Володина О. В. К вопросу об эффективности обучения иностранному языку в вузе: самомотивация, саморегуляция, самоорганизация // Пед. мастерские: сб. науч. тр. – Киров: Межрегион. центр инновац. технологий в образовании, 2022. – С. 24–27.
Леонов И. Н. Толерантность к неопределенности как психологический феномен: история становления конструкта // Вестн. Удмурт. ун-та. Философия. Психология. Педагогика. – 2014. – № 4. – С. 43–52.
Андрюшкина Ю. С. Экспериментальное исследование влияния личностной и иноязыковой тревожности в условиях учебного билингвизма // Вестн. Нижегород. гос. лингвист. ун-та им. Н. А. Добролюбова. – 2020. – № 49. – С. 9–23.