SOCIAL ORDER IN THE DIGITAL AGE: MEDIA CONSTRUCTION TECHNOLOGIES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article examines the problem of constituting social order in the context of the digitalization of key spheres of modern society and the transformation of current social practices under the influence of information and communication technologies. The parameters and risks of the formation of a new digital reality, as well as its socio-anthropological and socio-cultural foundations, are explicated. An attempt has been made to provide a theoretical and methodological understanding of the problem of the formation of social order. Particular attention is paid to the analysis of the "normative" solution to the problem of social order, explaining the possibility of the latter through shared intersubjective norms and values. In this regard, the key role of culture as a system of generally valid symbolic programs of thought and activity and cultural tradition as a special type of institutionalized socio-cultural experience in the legitimization of social order is substantiated.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I. KOLYADKO, Belarusian State University, Minsk
канд. филос. наук, доц.
References
Kuntz P.G. Introduction // The Concept of Order / P.G. Kuntz (ed.). – Seattle: University of Washington Press, 1968. – P. ix–xxxix.
Голубев С.В. Идеология и государственность: теория и практика. – М.: Спутник +, 2018. – 215 с.
Кильдюшов О.В. Проблема социального порядка (Гоббсова проблема): к эвристике и прагматике конститутивного вопроса современной теории общества // Социол. обозрение. – 2016. – Т. 15, № 3. – С. 122–149.
Парсонс Т. Система современных обществ / пер. с англ. Л.А. Седова, А.Д. Ковалева ; науч. ред. пер. М.С. Ковалева. – М.: Аспект Пресс, 1997. – 270 с.
Wagner P. Sociology of modernity: liberty and discipline. – London; New York: Routledge, 1994. – XVI, 267 p.
Федотова В.Г. Механизмы ценностных изменений общества // Филос. науки. – 2010. – № 11. – С. 53–63.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. – М.: Медиум, 1995. – 323 с.
Бурдье П. Различение. Социальная критика суждения вкуса / пер. с фр. О.И. Кирчик; науч. ред. Н.А Шматко, В.В. Радаев // Экон. социология. – 2005. – Т. 6, № 3. – С. 25–48.
Бурдье П. Социальное пространство и символическая власть / пер. с фр. В.И. Иванова // THESIS. – 1993. – Вып. 2. – С. 137–150.
Бурдье П. Социология социального пространства: [пер. с фр.] / общ. ред. пер. Н.А. Шматко. – М.: Ин-т эксперим. социологии; СПб.: Алетейя, 2007. – 288 с.
Колядко И.Н. Кризис религиозного сознания и «символическая власть» (пост)современной культуры // Религия и письменность как факторы формирования славянской культуры: сб. докл. XXIII Междунар. Кирилло-Мефодиев. чтений, 22–26 мая 2017 г. / Белорус. Экзархат Рус. Православ. Церкви, Христиан. образоват. центр им. св. Мефодия и Кирилла, Ин-т теологии им. св. Мефодия и Кирилла Белорус. гос. ун-та; ред.-сост.: С.И. Шатравский, С. Рогальский. – Минск, 2018. – С. 258–260.