THE DEVELOPMENT OF GENERAL EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR RUSSIA'S TECHNOLOGICAL LEADERSHIP

Main Article Content

I. GOROKHOVA
E. INOZEMTSEVA

Abstract

This article identifies the problems of the development of mathematical and natural science education in general education institutions in Russia, which forms the basis for the training of highly qualified personnel in priority areas of scientific and technological development of the national economy in the medium and long term. Based on the developed multivariate regression models, the quality of mathematical and natural science education in Russian schools is predicted until the 2027/28 academic year. The negative trends identified during the analysis and prediction are correlated with current measures of regulatory state policy in the field of general education and supplemented with recommendations for their elimination. It has been established that the most relevant areas for regulation are the regulation of the content and conditions of school education in computer science and information and computer technologies, as well as the development of the human resources potential of computer science teachers.

Article Details

How to Cite
GOROKHOVA, I., & INOZEMTSEVA, E. (2025). THE DEVELOPMENT OF GENERAL EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR RUSSIA’S TECHNOLOGICAL LEADERSHIP. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (3), 6-10. https://doi.org/10.52928/2070-1632-2025-72-3-6-10
Author Biography

I. GOROKHOVA, Plekhanov Russian University of Economics, Moscow

канд. экон. наук, доц.

References

Ажмухамедов И.М., Кузнецова В.Ю. Информационная безопасность в цифровой образовательной среде: анализ информационных рисков и выработка стратегий защиты школьников от негативных последствий цифровизации образования // Прикаспийский журнал: управление и высокие технологии. – 2020. – № 3(51). – С. 74–83.

Варламова В.А. Индивидуализация и персонализация в современном образовании // Проблемы современного педагогического образования. – 2020. – № 68-2. – С. 50–53. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/individualizatsiya-i-personalizatsiya-v-sovremennom-obrazovanii?ysclid=mf6xcds06c122299352.

Гретченко А.И., Горохова И.В., Гретченко А.А. Обеспечение национальных интересов в информационной сфере // Экономическая безопасность. – 2024. – Т. 7, № 1. – С. 49–64. – URL: https://1economic.ru/lib/120245?ysclid=mf6xei8x3t443819773.

Гулюгина А.А., Чащина Т.В. Уровень жизни домохозяйств с детьми в современной России: факторы риска // Уровень жизни населения регионов России. – 2023. – Том 19. – № 4. – С. 556–571. – URL: https://inecon.org/docs/2023/08_556-571_Gulyugina,%20Chashchina%20.pdf?ysclid=mf6xfbq9lx797493037.

Заир-Бек С.И., Мерцалова Т.А., Анчиков К.М. Кадры школьного образования: возможности и дефициты // Мониторинг экономики образования. – 2020. – № 18. – С. 1–17. – URL: https://1economic.ru/lib/120245?ysclid=mf6xei8x3t443819773.

Иванченко Д.А. Школьная библиотека в условиях цифровой трансформации образования // Проблемы современного образования. – 2021. – №1. – С. 129–143.

Мареева С.В., Слободенюк Е.Д. Неравенство инвестиций в человеческий капитал российских детей // Пространство экономики. – 2022. – № 3. – С. 98–115. – URL: https://te.sfedu.ru/evjur/data/2022/3/mareeva_slobodenyuk.pdf?ysclid=mf6xkwwiwf520982372.

Ногайлиева Ф.К., Филиппова М.В. Оплата труда учителей в России: постановка проблемы // Ежегодник трудового права. – 2024. – №14. – С. 77–93. – URL: https://rjll.spbu.ru/article/view/16256.

Попов Д.С., Стрельникова А.В., Григорьева Е.А. Цифровизация российской средней школы: отдача и факторы риска // Мир России. Социология. Этнология. – 2022. – № 2. – С. 26–50. – URL: https://mirros.hse.ru/article/view/14277?ysclid=mf6ylv8o7a540342306.

Сизова О.В., Кузнецова И.А., Рычихина Н.С. Анализ оснащенности общеобразовательных организаций России компьютерной техникой // Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. – 2021. – № 1(65). – С. 37–45. – URL: https://snt-isuct.ru/article/view/3438.

Спирин И.С. О проблемах подготовки it-специалистов в вузе в период цифровой трансформации российской экономики // МНКО. – 2021. – № 4(89). – С. 234–238. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-problemah-podgotovki-it-spetsialistov-v-vuze-v-period-tsifrovoy-transformatsii-rossiyskoy-ekonomiki?ysclid=mf6zvxq7fj537953981.

Черникова И.Ю., Осипова О.П. Развитие профильного образования в современной России // Наука и школа. – 2022. – № 2. – С. 40–50. – URL: http://nauka-i-shkola.ru/sites/default/files/4050.pdf.