THEORETICAL AND LEGAL FOUNDATIONS THE ESSENCE AND CONTENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

Main Article Content

A. KHODAKOVA

Abstract

The article considers scientific and doctrinal approaches to the definition of the term "environmental education". The author's approach to the content of the concept of environmental education is offered. Its special features and their content side revealing essence of ecological education are distinguished. The important place of environmental education as system forming factor and fundamental element within the framework of sustainable development strategy realization and necessity of introducing the basics of environmental knowledge within the framework of all levels of education is underlined. It is stressed that environmental education is an important element of education and solving environmental tasks of the society and the state. The main goals of ecological education are defined among which one of the main goals is, in the author's opinion, orientation on preparation of professional staff, capable to solve existent ecological problems effectively.

Article Details

How to Cite
KHODAKOVA, A. (2023). THEORETICAL AND LEGAL FOUNDATIONS THE ESSENCE AND CONTENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (1), 144-147. https://doi.org/10.52928/2070-1632-2023-63-1-144-147
Section
Legal Sciences

References

Глазачев С.Н. Экологическая культура учителя: исследования и разработки экогуманитарной парадигмы. – М.: Современный писатель, 1998. – С. 33.

Каропа Г.Н. Экологическое образование школьников: ведущие тенденции и парадигмальные сдвиги. – Минск: НИО, 2000. – 210 с.

Левченко Н.В. Экологическое образование: классификация теоретико-методологических подходов // Ойкумена. – 2016. – № 1. – С. 109–116.

Бабакова Т.А. Проблема становления научного экологического мировоззрения обучающихся // Экологическое образование для устойчивого развития: теория и педагогическая реальность: материалы XIV Междунар. науч.-практ. конф. – Н. Новгород: НГПУ им. К. Минина, 2017. – Ч. I. – С. 4.

Хотунцев Ю.Л., Нагибин Н.И. Экологическое образование на уроках технологии // Экологическое образование. – 2009. – № 1. – С. 52–56.

Суравегина И.Т. Теория и практика формирования ответственного отношения школьников к природе в процессе обучения биологии: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01; Моск. пед. гос. ун-т. – М., 1986. – 35 с.

Рыжавская В.Г. Понятие и признаки экологического образования по законодательству Республики Беларусь // Приоритетные направления развития экологического, земельного и аграрного права: материалы Респ. круглого стола, приуроч. к юбилею д-ра юрид. наук, проф. Т.И. Макаровой / редкол.: С.А. Балашенко. – Минск: Изд. центр БГУ, 2017. – С. 185–188.

Балашенко С.А., Мороз О.В. Экологическое образование // Белорус. юрид. энцикл.: в 4 т. / БГУ, Юрид. фак.; редкол.: С.А. Балашенко. – Минск, 2013. – Т. 4: Т-Я. – С. 262.

Бейсенова А.С., Шилдебаева Ж.Б. Концепция экологического образования и воспитания в системе общего образования Республики Казахстан // Высш. шк. Казахстана. – 2002. – № 1. – С. 134–141.

Попелицкая С.А., Порошина С.В., Кузичева Т.П. Концепция экологического образования в современном обществе // Экологическое образование для устойчивого развития: теория и педагогическая реальность: материалы XIV Междунар. науч.-практ. конф. – Н. Новгород: НГПУ им. К. Минина, 2017. – Ч. I. – С. 39.