COMPETITIVENESS MANAGEMENT OF AN ENTERPRISE

Main Article Content

V. BICHANIN

Abstract

In the conditions of formation and intensive internationalization and foreign markets globalization competitiveness problems of the national economy, industries and business entities are considered. The basic organizational- administrative, economic and strategic direction of the way and problem solving of competitiveness are shown. Attention is drawn to the ambiguous glossary and scientific schools of the concept “competition”, multifactorial nature of determining the competitiveness of the goods of the enterprise, the need to strengthen the analysis, competitive analysis to identify competitive advantages in the planning of market competition strategy. The existing methodological approaches to the assessment of the competitiveness of goods and enterprises on the example of Russian machine-building industry, automobile associations and agricultural engineering Belarus are studied. The practical need to strengthen the roles and responsibilities of departments and services of the economic block, management and marketing of enterprise-prises in strategic planning is substantiated.

Article Details

How to Cite
BICHANIN, V. (2015). COMPETITIVENESS MANAGEMENT OF AN ENTERPRISE. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (13), 15-24. Retrieved from https://journals.psu.by/economics/article/view/5752
Section
Экономика и управление
Author Biography

V. BICHANIN, Polotsk State University

канд. экон. наук, доц.

References

Основные положения программы социально-экономического развития Республики Беларусь на 2011–2015 годы // Советская Беларусь. – 2010. – 11 нояб.

Макроэкономика: учеб. пособие / И.В. Новикова [и др.]; под ред. И.В. Новиковой и Ю.М. Ясинского. – Минск: Акад. упр. при Президенте Респ. Беларусь, 2006. – 343 с.

Кейнс, Дж.М. Общая теория занятости, процента и денег / Дж.М. Кейнс. – М.: Прогресс, 1978. – 720 с.

Без внешних долгов: комментарий // Аргументы и факты. – 2015. – № 30.

Курс экономической теории: учебник / М.Н. Чепурин [и др.]. – 4-е, доп. и перераб. изд. – Киров: АСА, 2000. – 752 с.

Тарануха, Ю.В. Экономическая природа и сущность конкуренции / Ю.В. Тарануха // Маркетинг в России и за рубежом. – 2011. – № 1. – С. 4–16.

Большая Советская Энциклопедия / гл. ред. А.М. Прохоров. – изд. 3-е. – М.: Сов. Энцикл., 1975. – Т. 20. – С. 546–548.

Теория анализа хозяйственной деятельности: учебник / В.В. Осмоловский [и др.].; под общ. ред. В.В. Осмоловского. – Минск: Новое знание, 2001. – 318 с.

Самочкин, В.Н. Повышение конкурентоспособности машиностроительных предприятий за счет достижения заданных конкурентно обеспечивающих технико-экономических показателей / В.Н. Самочкин // Маркетинг в России и за рубежом. – 2011. – № 1. – С. 74–81.

Овчинникова, Т.И. Модель управления конкурентоспособностью предприятий и регионов (на примере Воронежской области) / Т.И. Овчинникова, М.В. Попов // Менеджмент в России и за рубежом. – 2008. – № 2. – С. 81–87.

Сморшкова, Н.В. Конкурентный анализ в организациях машиностроения Республики Беларусь / Н.В. Сморшкова // Белорус. экон. журнал. – 2010. – № 3. – С. 57–65.

Экономическая теория: учеб.-метод. компл. для студ. неэкономических специальностей / В.В. Бичанин [и др.]; под общ ред. В.В. Бичанина. – Новополоцк: ПГУ, 2010.