THE DEFINITION OF «BUSINESS-PROCESS»: HISTORY AND MODERN PRESENTATION

Main Article Content

O. RODTSEVICH

Abstract

The necessity to clarify the conceptual apparatus of process-oriented approachis grounded to the management of the organization. The nature of the process, the business process, functions and bases of their functioning are determined. The history is nalyzed of the formation of ideas about the nature and properties of the business process. The definition is presented of “business process” with regard to foreign and domestic research. Considered a business process in various fields of activity: manufacturing, innovation, marketing, crisis management, information, administrative and financial. It is proposed a “working” version of the definition of the term “business process”.

Article Details

How to Cite
RODTSEVICH, O. (2015). THE DEFINITION OF «BUSINESS-PROCESS»: HISTORY AND MODERN PRESENTATION. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (13), 40-48. Retrieved from https://journals.psu.by/economics/article/view/5755

References

Большая Советская Энциклопедия. Алф. имен. указ. к третьему изд. А–Я. – М.: Сов. Энцикл., 1981. – 720 с.

Акофф, Р. О менеджменте / Р. Акофф; пер. с англ. под ред. Л.А. Волковой. – СПб.: Питер, 2008. – 448 с.

Крючков, В.Н. Нейролингвистические основы реинжиниринга бизнес-процессов / В.Н. Крючков // Менеджмент в России и за рубежом. – 2002. – № 2. – С. 25–36.

Рубцов, С.В. Уточнение понятия «бизнес-процесс» / С.В. Рубцов // Менеджмент в России и за рубежом. – 2001. – № 6. – С. 26–33.

Репин, В.В. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов / В.В. Репин, В.Г. Елиферов. – 2-е изд. – М.: Стандарты и качество, 2005. – 408 с.

Евдакименко, В. Бизнес-процессы, процессное управление и эффективность / В. Евдокименко // Стандарты и качество. – 2005. – № 9. – С. 12–16.

Дафт, Р.Л. Менеджмент / Р.Л. Дарфт; пер. с англ. под ред. Э.М. Короткова. – СПб.: Питер, 2000. – 832 с.

Информационные технологии в бизнесе / под ред. М. Желены. – СПб.: Питер, 2002. – 1120 с.

Кондратьев, В.В. Реструктуризация управления компанией: 17-модульная программа для менеджеров «Управление развитием организации». Модуль 6. – М.: ИНФРА–М, 1999. – 272 с.

Фидельман, Г.Н. Бизнес-процессы и изменение организации / Г.Н. Фидельман, С.В. Дедиков // Методы менеджмента качества. – 2002. – № 2. – С. 11–14.

Porter, M.E. How Information Gives You Competitive Advantage / M.E. Porter, V.E. Millar // Harvard Bussiness Review, 1985. – № 85 (July–August). – P. 149–160.

Деминг, У.Э. Выход из кризиса. Новая парадигма управления людьми, системами и процессами / У. Эдвард Деминг, Т. Гуреш; пер. с англ. – М.: Альпина Паблишер, 2011. – 420 с.

Хаммер, М. Реинжиниринг корпорации. Манифест революции в бизнесе / М. Хаммер, Д. Чампи. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2011. – 288 с.

Davenport, T.H. The New Industrial Engineering, information Technology and Business Process Redesign / T.H. Davenport // Sloan Management Review. – 1990. – P. 2–32.

Ойхман, Е.Г. Реинжиниринг бизнеса: реинжиниринг организаций и информационные технологии / Е.Г. Ойхман, Э.В. Попов. – М.: Финансы и статистика, 1997. – 336 с.

Зиндер, Е.З. Новое системное проектирование: информационные технологии и бизнес-реинжиниринг / Е.З. Зиндер // Системы управления базами данных. – 1996. – № 1. – С. 55–67.

Оценка и аттестация зрелости процессов создания и сопровождения программных средств информационных систем: ISO/IECTR 15504-CMM. – М.: Книга и Бизнес, 2001. – 348 с.

Андерсен, Б. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования / Б. Андерсен; пер. с англ. С.В Ариничева; под науч. ред. Ю.П. Адлера. – 4-е изд. – М.: РИА «Стандарты и качество», 2007. – 272 с.

Шеер, А.В. Бизнес-процессы. Основные понятия. Теория. Методы / А.В. Шеер; пер. с англ. – 2-е изд. – М.: Весть-Метатехнология, 1999. – 173 с.

Martin, J.H. Enterprise engineering: the Key to corporate survival / J.H. Martin. – Lancashire, England: Savant Institute, 1994. – 235 p.