METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE ASSESSMENT OF THE STATUS AND DEVELOPMENT OF THE CONSUMER MARKET

Main Article Content

L. PATSAY

Abstract

The evolution of the consumer market within the framework of existing approaches: institutional, repro-ductive, economic, economic, legal, behavioral, economic, industrial, mixed. On the basis of the approach has been refined definition of “consumer market”. The consumer market is considered as a multi-functional system, defined by many parameters, accompanied by complex interactions of social, economic, legal and other institutions. Was proposed sequence of assessment and development of the consumer market: the preparatory phase – the definition of research methods, the main stage – identifies and analyzes the key factors shaping the market, the final stage – identifying key trends, patterns and characteristics of development. The implementation is based on the evaluation of 14 key methodological principles. The main problems in the development of the consumer market of the Republic of Belarus, and directions of development in view of the integration process.

Article Details

How to Cite
PATSAY, L. (2014). METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE ASSESSMENT OF THE STATUS AND DEVELOPMENT OF THE CONSUMER MARKET. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (6), 39-46. Retrieved from https://journals.psu.by/economics/article/view/8150

References

Львов, Д. Научно обоснованная альтернатива была и есть / Д. Львов // Российский экономический журнал. – 1995. – № 4. – С. 25–38.

Смит, А. Исследование о природе и причинах богатства народов / А. Смит. – М.: Эксмо, 2007. – 960 с. – (Серия: Антология экономической мысли).

Рикардо, Д. Начала политической экономии и налогового обложения: избр.: в 3-х т. / Д. Рикардо. – М.: Госполитиздат, 1955. – 539 с.

Шумпетер, Й.А. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия / Й.А. Шумпетер. – М.: Эксмо, 2007. – 864 с.

Макконнелл, К. Экономикс: принципы, проблемы и политика: в 2 т. / К. Макконнелл, С. Брю; пер. с англ. – Баку, 2004. – Т. 1. – 486 с.

Galbraith, J.K. Economics and the public purpose / J.K. Galbraith. – Boston, Houghton Mifflin, 1973. – 334 p.

Rothbard, M. Keynes, the Man / M. Rothbard // Dissent on Keynes: A Critical Appraisal of Keynesian Eco-nomics; ed. by M. Skousen. – N. Y.: Praeger, 1992. – P. 171–198.

Основы маркетинга / Ф. Котлер [и др.]. – СПб.: Вильямс, 2008. – 105 с.

Столярова, И.А. Антология экономической классики: в 2 т. / И.А. Столярова; ред. З.А. Басырова. – М.: Эконов, 1993. – Т. 1: Антология экономической классики. – 475 с.

Александров, Ю.Л. Состояние и развитие государственного регулирования потребительского рынка / Ю.Л. Александров, Н.Н. Терещенко // Экономика, психология, бизнес. – 2004. – № 4. – С. 16–33.

Голубков, П.Б. Стратегическое планирование и роль маркетинга в организации / П.Б. Голубков // Маркетинг в России и за рубежом [Электронный ресурс]. – 2000. – № 3.

Аванесов, Ю.А. Экономика предприятия торговли и сферы услуг / Ю.А. Аванесов. – М.: ВУЗ-Маркетинг, 2009. – 410 с.

Баканов, М.И. Анализ хозяйственной деятельности в торговле / М.И. Баканов. – М.: Экономика, 1990. – 390 с.

Статистика коммерческой деятельности: учебник для вузов / О.Э. Башина [и др.]; под ред. И.К. Беляевского, О.Э. Башиной. – М.: Финстатинформ, 1996. – 288 с.

Беляевский, И.К. Региональный анализ динамического развития потребительского рынка (темпы, тенденции и структурные сдвиги) / И.К. Беляевский // Вопросы статистики. – 2006. – № 1. – С. 23–33.

Короленок, Г.А. Менеджмент в торговле: учебник / Г.А. Короленок, Г.Г. Гоцкий. – Минcк: БГЭУ, 2012. – 335 с.

Брагин, Л.А. Торговое дело: экономика и организация: учебник / Л.А. Брагин, Т.П. Данько. – М.: ИНФРА–М, 1997. – 256 с.

Экономика организаций торговли: учеб. пособие / Р.П. Валевич [и др.]; под ред. Р.П. Валевич, Г.А. Давыдовой. – Минск: БГЭУ, 2010. – 671 с.

Шелег, Н.С. Инфраструктура товарного рынка: учеб. пособие / Н.С. Шелег, Ю.И. Енин. – Минск: БГЭУ, 2012. – 412 с.

Кабушкин, Н.И. Основы менеджмента: учеб. пособие / Н.И. Кабушкин. – 11-е изд. – М.: Новое зна-ние, 2009. – 336 с.

Петрович, М.В. Государство, потребитель, рынок: проблемы и методы регулирования / М.В. Петрович. – Изд-во «Ксения», 2005. – 538 с.

Зубач, А.В. Основные направления деятельности милиции: учеб. пособие / А.В. Зубач, А.Н. Кокорев, Р.А. Русакова. – М.: МосУ МВД России, Изд-во «Щит-М», 2005. – 188 с.

Торговля. Термины и определения: Гос. стандарт Респ. Беларусь СТБ 1393-2003. – Введ. 01.11.2003. – Минск: Комитет по стандартизации, метрологии и сертификации при Совете Министров Респ. Бела-русь, 2003. – 19 с.

Скопина, И.В. Развитие потребительского рынка в условиях глобализации экономики и свободной торговли / И.В. Скопина, А.О. Скопин // Российское предпринимательство. – 2004. – № 11(59). – С. 108–112.

Терещенко, Н.Н. Методологические подходы к экономической диагностике развития потребитель-ского рынка / Н.Н. Терещенко // Проблемы современной экономики. Евразийский международный научно-аналитический журнал. – 2008. – № 3(27). – С. 116–118.