SELECTING A BUSINESS MODEL AS A METHOD OF ADAPTIVE MANAGEMENT OF A TRANSPORT BUSINESS ORGANIZATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The dynamics and negative impact of external environmental factors require transport organizations to form a sustainability management system. Adaptability as one of the conditions for sustainability is a necessary property of an organization operating in a market environment. The choice of a business model is considered among the methods of structural adaptation of an organization. The study was based on the hypothesis that the business model takes into account changes in the market situation as much as possible and allows for the formation of an offer that corresponds to the parameters of the existing market and the potential of the organization itself. As part of the study, the types of business models of modern freight transport enterprises were considered, the factors for choosing a business model by a freight transport enterprise were identified, the list of elements of the business model template of an organization was clarified taking into account the industry specifics of transport business organizations.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
E. TABACHNIKOVA, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, St. Petersburg, St. Petersburg University of Management Technologies and Economics
канд. экон. наук, доц.
References
Бородулина С.А., Панкратова А.Р., Копцева Е.П. Оценка потенциала устойчивого функционирования предприятий в транспортной сфере // Транспортное дело России. – 2021. – № 4. – С. 157–159.
Григорян М.Г. Технология параметрических измерений результатов деятельности автотранспортных предприятий // Вестник ИНЖЭКОНА. Серия: экономика. – 2013. – № 1(60). – С. 71–77.
Козлова Е.А., Гусев Е.В. Управление устойчивым развитием фирмы: учеб. пособие. – Челябинск: Изд-во ЮурГУ, 2005. – 89 с.
Кононова Г.А., Циганов В.В. Устойчивость региональных организаций как критерий эффективности управления // Журнал правовых и экономических исследований. – 2015. – № 3. – С. 114–119.
Масалов А.К. Устойчивое развитие предприятия / под ред. д.э.н., проф. В.Ф. Комарова. – Новосибирск: ИЭОПП СО РАН, 2009. – 176 с.
Пригожин А.И. Методы развития организаций. – М.: МЦФЭР, 2003. – 864 с.
Адизес И. Управление в эпоху кризиса. Как сохранить ключевых людей и компанию / перев. с англ. Т. Гутман. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2015. – 160 с.
Ансофф И. «Стратегическое управление» / пер. с англ. – М.: Экономика, 1989. — 519 с.
Корнаи Я. Размышления о капитализме. / пер. с венгер. О. Якименко; науч. ред. Д. Расков. – М.: Изд-во Ин-та Гайдара, 2012. – 352 с.
Уль-Бьен, М., Арена, М. Лидерство для организационной адаптивности: теоретический синтез и интегративная структура // The Leadership Quarterly – 2018. – Vol. 29, Iss. 1. – С. 89–104. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.12.009 .
Официальный сайт Федеральной службы государственной статистики [Электронный ресурс]. – URL: https://rosstat.gov.ru/ (дата обращения: 07.06.2025).
Шингарев А.В. Построение бизнес-модели корпорации, ориентированной на развитие [Электронный ресурс] // Роль аналитика в управлении компанией: сб. ст. конф., Москва, 28 июня 2002 г. / Исслед.-консульт. фирма «АЛЬТ». – М.: ИКФ Альт, 2002. – URL: https://www.cfin.ru/management/practice/alt2002/upr-3.shtml (дата обращения: 15.07.2025).
Баталова Н.В. Формирование бизнес-модели транспортной организации в условиях трансформации концепции транспортной услуги [Электронный ресурс] // БРНИ. – 2022. – № 4. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-biznes-modeli-transportnoy-organizatsii-v-usloviyah-transformatsii-kontseptsii-transportnoy-uslugi (дата обращения: 15.07.2025).
Муковнина Е.Ю. Бизнес-модель транспортной компании на рынке транспортных услуг Калининградской области // Интеграция наук. – 2019. – № 2(25). – С. 31–37.
Степанов И.М., Ковальчук Ю.А. Управление активами-2023: Бизнес-модели в эпоху изменения делового климата: преодоление неопределенности совместными усилиями государства и бизнеса. – М.: Ин-т проблем рынка РАН, 2023. – 488 с.
Сергученкова М. Автоперевозки: стратегии-2025 [Электронный ресурс] // LOGIRUS. – URL: https://logirus.ru/articles/analythics/avtoperevozki-_strategii-2025.html (дата обращения: 21.02.2025).