LITERARY AND AESTHETIC VIEWS OF A. Е. KRUCHYONYKH IN THE CONTEXT OF THE PURE ART CONCEPT
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article attempts to reveal the conformity of the fundamental creative principles of A. Kruchyonykh as well as his ideas concerning the essence and aims of artistic creativity, with the basic provisions of the concept of pure art. The features of the interpretation of the key concepts used by the supporters of "art for art's sake", their postulates in the theoretical-literary and literary-critical works of the poet are considered. It is pointed out that the nature of how A. Kruchyonykh interprets the ideas that are the main provisions of the concept of pure art is determined by avant-garde searches of the poet. The subordination of the theory of abstruse language declared by A. Kruchyonykh to the principles of pure art is revealed. The nature of the evolution in the post-revolutionary period of the poet's creativity of his views on the relationship between art and politics, works of art subordinated to the solution of non-aesthetic tasks is comprehended. The role of A. Kruchyonykh in the development of the ideas of pure art is revealed.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
T. DANILOVICH, Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank, Minsk
канд. филол. наук, доц.
References
Вейдле В.В. Умирание искусства. Размышления о судьбе литературного и художественного творчества. – СПб.: Аксиома, 1996. – 332 с.
Осповат А.Л. Короткий день русского «эстетизма» (В.П. Боткин и А.В. Дружинин) // Лит. учеба. – 1981. – № 3. – С. 186–193.
Вязова Е.С. «Искусство для искусства» во Франции, Англии и России ХIХ века. К истории термина // Искусствознание. – 2008. – № 3/08. – С. 44–95.
Шемшурин А.А. Слишком земной человек // Алексей Крученых в свидетельствах современников. – Мюнхен: Verlag Otto Sagner, 1994. – С. 61–63.
Крученых А.Е. 15 лет русского футуризма 1912–1927 гг.: Материалы и комментарии. – М.: Всероссийский союз поэтов, 1928. – 67 с.
Толстая-Вечорка Т. Слюни черного гения // Жив Крученых!: сб. ст. / Б. Пастернак, С. Третьяков, Д. Бурлюк, Т. Толстая, С. Рафалович. – М.: Изд. Всероссийского союза поэтов, 1925. – С. 19–37.
Крученых А.Е. Апокалипсис в русской литературе. – М.: Б. и., 1923. – 46 с.
Память теперь многое разворачивает: Из литературного наследия Крученых / Сост., посл., публ. текстов и комм. Н. Гурьяновой. – Беркли: Berkeley Slavic specialities, 1999. – 498 с.
Бурлюк Д.Д. Фрагменты из воспоминаний футуриста. Письма. Стихотворения. – СПб.: Пушкин. фонд, 1994. – 381 с.
Крученых А. Е. Сдвигология русского стиха: Трахтат обижальный (трактат обижальный и поучальный). – М.: Тип. ЦИТ, 1922. – 46 с.
Третьяков C.М. Бука русской литературы (об Алексее Крученых) // А.Е. Крученых. К истории русского футуризма: Воспоминания и документы – М.: Гилея, 2006. – С. 333–345.
Крученых А.Е. Гибель Есенина: Как Есенин пришел к самоубийству. – М.: изд. авт., 1926. – 18 с.
Хлебников В., Кручёных А., Гуро Е. Трое. – СПб.: Журавль, 1913. – 96 с.
Крученых А.Е. К истории русского футуризма: Воспоминания и документы. – М.: Гилея, 2006. – 458 с.
Крученых А.Е. О Велимире Хлебникове // Литературное обозрение. – 1996. – № 5/6. – С. 29–36.
Крученых А.Е. Новое в писательской технике Бабеля, Артема Веселого, Вс. Иванова, Леонова, Сейфуллиной, Сельвинского и др.: продукция № 144. – М.: Всероссийский союз поэтов. – 1927. – 59 с.
Крученых А.Е. Леф-агитки Маяковского, Асеева, Третьякова. – М.: Изд-е Всероссийского Союза Поэтов, 1925. – 61 с.
Коган П.С. О «Лефе», о формалистах, Жирмунском и Маяковском Современная русская критика (1918–1924) // Современная русская критика (1918–1924). Сб. (образцы и характеристики). – Л.: Гос. изд-во, 1925. – С. 88–97.
Дружинин А.В. Прекрасное и вечное. – М.: Современник, 1988. – 543 с.
Крученых А.Е., Петников Г.Н., Хлебников В. Декларация заумного языка // Заумники. – М.: Б. и., 1922. – С. 12–17.