«И КОЛОКОЛЫ СЪИМА У СВЯТЫЯ СОФИЕ»: THE REMOVAL OF THE TEMPLE BELLS IN ANCIENT RUS

Main Article Content

Y. KEZHA

Abstract

The article deals with chronicle reports mentioning the removal of temple bells in Ancient Rus in the 11th - early 16th centuries. For the ancient Rus scribe of the 11th-12th centuries, who was guided by the biblical written tradition, bells acted as temple attributes that did not differ significantly from other church relics. The removal of bells from churches (1066/1067, 1146, 1169) is mentioned in the general context of the destruction of ancient Rus churches. The temple ruins themselves (with the exception of the report of 1146) are identified with the sacking of the Jerusalem Temple. During the period of the XIV-XVI centuries the cathedral bell was a symbol of the urban community, which was a full-fledged political force. The removal of the main ("veche") bell by the conquerors testified to the elimination of veche freedoms and the political independence of the city.

Article Details

How to Cite
KEZHA, Y. (2023). «И КОЛОКОЛЫ СЪИМА У СВЯТЫЯ СОФИЕ»: THE REMOVAL OF THE TEMPLE BELLS IN ANCIENT RUS. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 30-35. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2023-67-2-30-35
Author Biography

Y. KEZHA, Belarusian State University, Minsk

канд. ист. наук, доц.

References

Аверинцев С.С. К уяснению смысла надписи над конхой центральной апсиды Софии Киевской // Древнерусское искусство и художественная культура домонгольской Руси. – М.: «Наука», 1972. – С. 25–49.

Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. – Киев, 1984. – 240 с.

Полное собрание русских летописей: Т. I. Лаврентьевская летопись. – Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1926 – 1928. – 379 с.

Долгов В.В. Быт и нравы Древней Руси. – М.: Яуза, Эксмо, 2007. – 512 с.

Рабинович М.Г. Очерки этнографии русского феодального города. – М.: «Наука», 1978. – 327 с.

Данилевский Д.Н. Мог ли Киев быть Новым Иерусалимом? // Одиссей: Человек в истории. – М., 1998. – С. 134–150.

Ричка В.М. Київ – Другий Єрусалим (з історії політичної думки та ідеології середньовічної Русі). – Київ: Інститут історії України НАН України, 2005. – 243 с.

Топоров В.Н. Пространство // Мифы народов мира: энцикл.: в 2 т. / гл. ред. С.А. Токарев. – М.: Сов. Энцикл., 1991. – Т.2. – С. 340–342.

Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. – М.: Изд-во Академии наук СССР, 1950. – 576 с., ил.

Полное собрание русских летописей: Т. II. Ипатьевская летопись. – СПб.: Тип. М.А. Александрова, 1908. – 638 с.

Фроянов И.Я. Начало христианства на Руси. – Ижевск: Удмуртский университет, 2003. – 73 с.

Фюстель де Куланж Н.Д. Гражданская община древнего мира. – СПб: Тип. Б.М. Вольфа, 1906. – 459 с.

Полное собрание русских летописей: Т. III. Новгородские летописи. – СПб., 1841. – 628 с.

Полное собрание русских летописей: Т.XV. Рогожский летописец. Тверской сборник. – М., 2000. – 432 с.

Полное собрание русских летописей: Т. XXV. Московский летописный свод конца XV века. – М., 2004. – 488 с.

Полное собрание русских летописей: Т.V. Псковские летописи. Вып. 2. – М., 2000. – 372 с.

Лукин П.В. К истории вечевых колоколов // Новгородский исторический сборник. Великий Новгород. – 2014. – Вып. 14(24). – С. 135–167.

Хроника Георгія Амартола въ древнемъ славянорусскомъ переводе. Текст, изследованіе и словарь. Томъ I: Текстъ. Россійская государственная академическая типографія. Петроградъ, 1920. – 616 с.

Полное собраніе русскихъ летописей. Томъ четвертый. IV. V. Новгородскія и псковскія летописи. Санкт-Петербургъ. Типография Эдуарда Праца, 1848. – 365 с.

Ковалёв А.В. Военные кампании Андрея Боголюбского и их идеологическое оформление в летописании // Studia Historica Europae Orientalis = Исследования по истории Восточной Европы: науч. сб. – Минск: РИВШ, 2010. – Вып. 3. – С. 30–43.

Гайденко П.И. Сколько раз Киев подвергался разграблению в домонгольский период // Исторический формат. – 2019. – № 2. – С. 19–31.

Топоров В.Н. Текст города – девы и города – блудницы в мифологическом аспекте. Заметки по реконструкции текстов // Исследование по структуре текста. – М., 1987. – С. 121–132.

Воронин Н.Н. Памятники Владимиро-Суздальского зодчества ХІ–ХІІІ вв. – М., Л.: Академия наук СССР, 1945. – 92 с.

Гайденко П.И. Крушение мечты о Владимирской митрополии (о причинах церковно-политической неудачи Андрея Боголюбского) // История: факты и символы. – 2020. – № 1(22). – С. 35–50.

Торшин Е.Н. О строительных материалах Софийского собора в Полоцке и проблеме датировки памятника // Труды Государственного Эрмитажа: Первые каменные храмы Древней Руси: материалы архит.-археол. сем-ра, Санкт-Петербург, 22–24 нояб. 2010 г. / науч. ред. Д.Д. Ёлшин. – СПб.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 2012. – С. 337–352.

Трусаў А.А. Хто будаваў Полацкую Сафію? // Гісторыя і археалогія Полацка і Полацкай зямлі. Матэрыялы VIII Міжнароднай навукова-практычнай канферэнцыі (Полацк, 1–2 лістапада 2022 г.) / уклад. Т.У. Явіч. – Полацк: Полац. кніж. выд-ва, 2022. – С. 311–315.

Марзалюк І.А. Гістарычная самаідэнтыфікацыя насельніцтва Беларусі ў ХІ–ХVII стст. // Гістарычны альманах. – Гародня, 2001. – Т.5. – С. 3–22.

Кежа Ю.Н. Когда Волхов течёт вспять. Поход князя Всеслава на Новгород 1066 г. // Родина. – 2013. – № 5. – С. 76–78.

Емяльянаў С.П. Рэлігійныя і палітычныя стратэгіі на еўрапейскай Поўначы Х–ХІІ стагоддзяў // Весн. Полац. дзярж. ун-та. Сер. А. Гуманіт. навукі. – 2015. – № 1 – С. 13–17.

Стерлингова И.А. Иерусалимы как литургические сосуды в Древней Руси // Иерусалимы в русской культура. – М.: «Наука», 1994. – С. 46–62.

Котляр М.Ф., Ричка В.М. Княжий двір Південної Русі Х–ХІІІ ст. – Київ: Наукова Думка, 2008. – 356 с.

Котляр Н.Ф. Святослав Ольгович // Древняя Русь в средневековом мире. Энцикл. – М.: «Ладомир», 2014. – С. 728.

Флоря Б.Н. Исследования по истории церкви. Древнерусское и славянское средневековье: сб. – М.: ЦНЦ ПЭ, 2007. – 436 с.