PERSUASIVE STRATEGIES AND TACTICS IN ENVIRONMENTAL TED TALKS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article focuses on strategies, tactics and linguo-stylistic means of persuasion in such a prototypical speech genre of media environmental discourse as TED talks: the analysis of TED talks genre peculiarities is presented; the two main communicative strategies of media environmental discourse are identified – the strategy popularizing eco-friendly activities, and the strategy discrediting eco-unfriendly activities; depending on the argumentation principle employed, the three groups of tactics for expressing logos, ethos and pathos are singled out; the most frequent linguo-stylistic means of persuasion in environmental TED talks have been identified. The strategic approach emphasises that to achieve the desirable effect in public speaking within the TED format it is necessary to employ the combination of persuasive tactics to maintain a balance between the ethos, logos or pathos components of argumentation and provide a persuasive impact on the addressee increasing their environmental consciousness and promoting environmentally competent behaviour.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Викторова Е.Ю. Дискурсивно-прагматическая специфика жанра лекции TED talk (сквозь призму функционирования в ней дискурсивов) // Жанры речи. – 2019. – № 4(24). – С. 254–266.
Кошелева И.Н. Видеоматериалы TED talks как образовательный инструмент в обучении английскому языку в вузе // Изв. Волгогр. гос. пед. ун-та. – 2017. – № 5(118). – С. 13–18.
Таланина А.А. Онлайн-лекция как жанр интернет-дискурса // Мир русского слова. – 2018. – № 2. – С. 17–22.
Шмелева Т.В. Жанр в современной медиасфере // Жанры речи. – 2012. – № 8. – С. 26–37.
Anesa P. The Popularization of Environmental Rights in TED Talks // Pólemos. – 2018. – Vol. 12, No. 1. – P. 203–219.
Di Carlo G. Pathos as a Communicative Strategy for Online Knowledge Dissemination: The Case of TED Talks // 3L: Language, Linguistics, Literature. The Southeast Asian Journal of English Language Studies. – 2015. – Vol. 21, No. 1. – P. 23–34.
Harrison S. Showing as Sense-making in Oral Presentations: The Speech-gesture-slide Interplay in TED Talks by Professor Brian Cox // Journal of English for Academic Purposes. – 2021. – Vol. 53. – P. 25–48.
Pierini F. The Popularization of Specialized Knowledge Through Ted Talks: The Case of Positive Psychology // International Journal of English Linguistics. – 2019. – Vol. 9, No. 4. – P. 15–27.
Poonpon K. Discourse Analysis of Speech Structure from TED Talks Corpus // Research Journal of Humanities and Social Sciences. – 2021. – Vol. 9, No. 2. – P. 59–72.
Голоднов А.В. Персуазивная коммуникация: стратегии и тактики воздействия. – СПб.: Астерион, 2010. – 244 с.
Зайцева А.В. Коммуникативные стратегии экологического дискурса ФРГ // Вестн. ИГЛУ. – Иркутск, 2013. – С. 244–250.
Иванова Е.В. Лингвокогнитивное моделирование экологического дискурса. – М.: Наука, 2015. – 176 с.
Маньковская З.В. Стратегии речевого воздействия (на материале английских и американских публичных выступлений по проблемам защиты леса и охраны окружающей среды): учеб. пособие. – М.: ГОУ ВПО МГУЛ, 2008. – 106 с.
Романова И.Д. Универсальный характер технологий персуазивности в рекламе в условиях глобализации // Вестн. ФГБОУ ВО МГЛУ. Гуманитарные науки. – 2019. – № 3(819). – С. 121–132.
Шунейко А.А., Чибисова О.В. Акцентирование и нивелирование оппозиции «свой - чужой» на уровне анекдотов // Знание. Понимание. Умение. – 2017. – № 3. – С. 254–263.