EXPLORING CROSS-CULTURAL COMMUNICATION TACTICS: A STUDY OF ADVERTISING TEXTS ON THE EXAMPLE OF RUSSIAN, ENGLISH, AND ARABIC LANGUAGES

Main Article Content

A. MOUNIR

Abstract

The study aims to acknowledge the communication tactics in the advertising texts used to implement strategies in the light of Russian, English, and Arabic examples. The paper considers the concept of advertising texts and the implementation of communication strategies into advertising texts, as well as highlights the main tactics, like "minus" tactics, positive presentation tactics, slander tactics, provocation tactics, warning tactics, deflecting or rejecting criticism tactics, cooperation tactics, motivation tactics and promise tactics. The study applies the methods of contextual and content analyses of advertising texts with reference to the methods of implementing communication strategies through text analysis as well as the advertising text. Results in describing the communication tactics and the language means that realise each tactic correspondingly.

Article Details

How to Cite
MOUNIR, A. (2024). EXPLORING CROSS-CULTURAL COMMUNICATION TACTICS: A STUDY OF ADVERTISING TEXTS ON THE EXAMPLE OF RUSSIAN, ENGLISH, AND ARABIC LANGUAGES. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 72-76. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2024-70-2-72-76
Section
Philological sciences

References

Andersson S., Pettersson Å. Provocative advertising: the Swedish youth's response [Электронный ресурс]. – URL: https://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1029621/FULLTEXT01. (Дата обращения: 06.09.2023).

Базарова И. Комунікативні стратегії і тактики учасників світського спілкування [Электронный ресурс] // Writings in Romance-Germanic Philology. – 2020. – № 1(44). – Р. 4-13. – DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4604.2020.1(44).210990.

Cruz R., Leonhardt J., Pezzuti T. Second Person Pronouns Enhance Consumer Involvement and Brand Attitude [Электронный ресурс] // Journal of Interactive Marketing. – DOI: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2017.05.001.

Dahl D., Frankenberger K., Manchanda R. Does It Pay to Shock? Reactions to Shocking and Nonshocking Advertising Content among University Students [Электронный ресурс] // Journal of Advertising Research. – 2003. – Vol. 43. – Iss. 3. – P. 268–280. – DOI: https://doi.org/10.1017/S0021849903030332.

Дайк Т. А. Ван. Language. Знание. Коммуникация. – Благовещенск: БГК им. И.А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. – 308 с.

Strategic Communication [Электронный ресурс] / Robert L. Heath, Winni Johansen, Kirk Hallahan, Benita Steyn, Jesper Falkheimer, Juliana J. C. Raupp. – DOI: https://doi.org/10.1002/9781119010722.iesc0172.

Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. – 5-е изд. – М.: ЛКИ, 2008. – 288 с.

Катенева И.Г. Механизмы и языковые средства манипуляции в медиатекстах: на материале общественно-политических оппозиционных изданий: дис. ... канд. филол. наук: 10.02.01. – Новосибирск, 2010. – 250 л.

Комиссарова Т.С. Механизмы речевого воздействия и их реализация в политическом дискурсе (на материале выступлений Г. Шредера): дис. ... канд. филол. наук. – Орел: Орлов. гос. ун-т, 2008. – 250 л.

Ощепкова Н.А. Реализация маханизмов речевого воздействия в политическом дискурсе [Электронный ресурс] // Гуманитарные и социальные науки. – 2020. – № 3(80). – С. 121–132. DOI: https://doi.org/10.18522/2070-1403-2020-80-3-121-132.

Galina A. Parshutina & Ksenia V. Popova. Strategic implementation of verbs of communication in English business discourseе [Электронный ресурс] // Journal: Training, Language and Culture. – DOI: https://doi.org/10.29366/2018tlc.2.3.6.

Скулимовская Д.А. Стратегии и тактики в политическом дискурсе (на материале выступлений Б. Обамы) // Политическая лингвистика. – 2017. – № 1. – С. 106–112.

Wilson L. J. Extending strategic planning to communication tactics / In C. Skinner, L. Von Essen, G. M. Mersham, S. Motau (Eds.) // Handbook of public relations. – Oxford, UK: Oxford University Press, 2001. – P. 215-222.

Загребельная А.С. Дискурсивные стратегии и тактики романтического коммуниканта в ситуациях романтического общения // Литера. – 2021. – № 6. – С. 16–24.