INTERTEXTUALITY IN H. TURTLEDOVE’S «RULED BRITANNIA»

Main Article Content

Y. ALIAKSEYENKA

Abstract

The article deals with the specifics of intertextuality in H. Turtledove’s «Ruled Britannia», which belongs to alternative history genre, a kind of historiographical prose. W. Shakespeare’s and K. Marlowe’s works (tragedies, comedies, historical chronicles, a poem) are identified as precedent texts. The limited number of plays used by the author is due to the time of action (1597 – 1598), while some anachronisms are still allowed. It is revealed that the main form of reception for an American writer is the use of indirect quotations (allusions / reminiscences). It is established that the marking of precedent texts is carried out by mentioning the authorship., the names of plays and actors, interspersed with suggestive details of original plots. Other intertextual elements include proverbs, references to biblical and mythological sources (names, objects, details of the plot). The fictitional fragments of the «Boudicca» and «King Philip II», written by the hero-playwright, are based on the plays by W. Shakespeare, as well as his contemporaries (T. Hughes, J. Fletcher).

Article Details

How to Cite
ALIAKSEYENKA, Y. (2024). INTERTEXTUALITY IN H. TURTLEDOVE’S «RULED BRITANNIA». Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (4), 28-32. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2024-72-4-28-32

References

Блум Х. Шекспир как центр канона [Электронный ресурс] / пер. с англ. Т. Казавчинской // Иностранная литература. – № 12. – 1998. – С. 194–213. – URL: https://magazines.gorky.media/inostran/1998/12/shekspir-kak-czentr-kanona.html. (Дата обращения: 25.03.2024).

Sturgess K. C. Shakespeare and the American Nation. – NY: Cambridge University Press, 2004. – 246 p.

Shapiro J. Shakespeare in a divided America: what his plays tell us about our past and future. – NY: Penguin Press, 2020. – 236 p.

Комаровская Т.Е. Реалистическая деконструкция Шекспира в романе Д. Смайли «Тысяча акров» // Методология изучения литературы и основы анализа художественного текста: уч.-метод. пособие. – Минск, 1998. – С. 93–96.

Комаровская Т.Е. Трагедия короля Лира в современной литературе США: роман Д. Смайли «Тысяча aкров» // Культура и литература США: проблемы поэтики и эстетики: тез. докл. конф., 1–7 дек. 1997 г. / отв. ред. Л.Г. Михайлова. – М.: МГУ, 1997. – С. 61–64.

Dolezel L. Possible Worlds of Fiction and History: The Postmodern Stage. – Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2010. – 172 p.

Осьмухина О.Ю., Махрова Г.А. Специфика жанра романа альтернативной истории (на материале отечественной прозы 1990-х – 2000-х гг.) // Вестн. Ленингр. гос. ун-та им. А.С. Пушкина. – 2013. – Т. 1, № 4. – С. 50–58.

Schneider-Mayerson M. What Almost Was: The Politics of the Contemporary Alternate History Novel // American Studies. – 2009. –Vol. 50. – № 3 / 4. – Р. 63–83.

Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. – М.: Прогресс, 1989. – 616 с.

Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. – М.: Худож. лит., 1975. – 502 с.

Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Вестн. МГУ. Сер. Филология. – 1995. – № 1. – С. 97–123.

Лотман Ю.М. Семиотика культуры и понятие текста // Избранные статьи. − Т. 1. – Таллин: Александра, 1992. – С. 129–132.

Turtledove H. Ruled Britannia. – NY.: New American Library, 2002. – 309 p.