THE IMAGE OF A GOTHIC CASTLE IN THE SHORT STORY OF O. WILDE ‘THE CANTERVILLE GHOST’

Main Article Content

J. SHABUNYA

Abstract

The article deals with the image of a castle in the short story ‘The Canterville Ghost’ (1887) by the English writer and poet Oscar Wilde (1854–1900). It notes the influence of the Gothic tradition on the work of Oscar Wilde and the description of the main setting. The article analyzes the Gothic chronotope and the image of a ghost, which is a victim of circumstances in the context of the short story. It pays attention to the Gothic elements of the narrative and the material world of the work. It is established that the castle is a metaphor for old England, as well as the border between the real and the fantastic.

Article Details

How to Cite
SHABUNYA, J. (2025). THE IMAGE OF A GOTHIC CASTLE IN THE SHORT STORY OF O. WILDE ‘THE CANTERVILLE GHOST’. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 33-37. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2025-74-2-33-37

References

Уайльд О. Портер Дориана Грея. – М.: Эксмо, 2024. – 320 с.

Wilde O. De Profundis. – London: Methuen & Co. Ltd., 1905. – 166 p.

Зарубежные писатели. Биобиблиогр. слов. В 2 ч. – Ч. 2. М–Я. / Под ред. Н.П. Михальской. – М.: Просвещение: Учеб. лит., 1997. – 448 с.

Тумбина О.В. Контраст и парадокс в повествовательной прозе Оскара Уайльда. (К характеристике творческого метода писателя): автореф. дисс. … канд. филол. наук наук: 10.01.03. – СПб., 2004. – 24 с.

Валова О.М. Эстетико-философская проблематика драматургии Оскара Уайльда: дисс. … д-ра филол. наук: 10.01.03. – Рязань, 2018. – 495 л.

Тетельман А.И. Взаимодействие жанров в творчестве Оскара Уайльда: автореф. дисс. … канд. филол. наук: 10.01.03. – Казань, 2007. – 19 с.

Куприянова Е.С. Литературные сказки Оскара Уайльда и сказочно-мифологическая поэтика романа «Портрет Дориана Грея»: дисс. … д-ра филол. наук: 10.01.03. – Великий Новгород, 2007. – 431 л.

Thompson M. S. The importance of not being earnest: Children and Oscar Wilde's fairy tales // New Review of Children s Literature and Librarianship. – № 7(1). – P. 191–204.

Duggan P. The conflict between aestheticism and morality in Oscar Wilde’s The Picture of Dorian Gray // WR: Journal of the Arts & Sciences Writing Program. – 2008. – V. 1. – №. 1. – P. 60–68.

Willoughby G. Oscar Wilde and Poststructuralism // Philosophy and Literature. – 1989. – V. 13. – №. 2. – P. 316–324.

Wilde O. The Canterville Ghost. – John W. Luce and Company Boston and London, 1906. – 33 p.

Навоян Г.Т. Комизм и сатира в произведении О. Уайльда «Кентервильское привидение» // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации. – 2021. – С. 112–114.

Посудиевская О.Р. Проблема encounter (встречи/столкновения «своего» и «чужого») в рассказе Оскара Уайльда «Кентервильское привидение» // Литературоведческий сборник. – 2007. – № 31-32. – С. 131–145.

Тимофеева А.А. Лингвистические средства выражения понятия «сверхъестественное» в новелле О. Уайльда «Кентервильское привидение» и её переводах на русский язык // Преподаватель ХХI век. – 2018. – №. 1–2. – С. 413–424.