RESTORING THE FUNCTIONALITY OF THE “NEEDLE-BODY” CONNECTION OF THE DIESEL ENGINE NOZZLE SPRAYER

Main Article Content

S. PILIPENKO
O. SHTEMPEL
V. FRUTSKIY
V. KOSTRITSKIY

Abstract

The paper deals with the development of technology for repairing diesel injectors. The design of the nozzle is considered, the most repairable parts of the wearing parts are identified. It was determined that the parts of the nozzle that are destroyed in the first place and determine the operability of the nozzle as a whole are the needle and the nozzle body. The processes causing wear of these parts of the nozzle are considered. It is noticed that the total wear of the tribo-pair of the locking cone of the nozzle needle and the atomizer body is from 0.16–0.31 microns. This leads to an increase in fuel supply by 3–7%, which negatively affects both the economic factors associated with the operation of the machine and the issues of negative technogenic impact on the environment. The proposed technology for restoring the working capacity of a nozzle includes the operation of disassembling the nozzle and cleaning its parts, troubleshooting of parts, etching of the needles and nozzle bodies, the operation of coating and repairing the body, machining, assembly and testing operations. Recommendations for restoring the original dimensions and mechanical properties of the surfaces of the nozzle needle of a diesel engine are considered in detail, taking into account various classes of steels. The performance tests of the injectors restored using this technology have shown that the wear rate of the restored needles in the repaired injectors is quite acceptable for its operation.

Article Details

How to Cite
PILIPENKO, S., SHTEMPEL, O., FRUTSKIY, V., & KOSTRITSKIY, V. (2021). RESTORING THE FUNCTIONALITY OF THE “NEEDLE-BODY” CONNECTION OF THE DIESEL ENGINE NOZZLE SPRAYER. Vestnik of Polotsk State University. Part B. Industry. Applied Sciences, (11), 65-72. Retrieved from https://journals.psu.by/industry/article/view/889
Section
Transport
Author Biographies

S. PILIPENKO, Polotsk State University

канд. техн. наук, доц.

O. SHTEMPEL, Polotsk State University

канд. техн. наук, доц.

V. FRUTSKIY, Polotsk State University

канд. техн. наук, доц.

References

Schwab, K.M. COVID-19: The Great Reset / K.M. Schwab, T. Malleret // 2020 World Economic Forum. Forum publishing. – 2020 – 212 р.

Трелин, А.А. Основные показатели технического состояния форсунок – давление начала впрыска, качество распыливания топлива, герметичность и пропускная способность / А.А. Трелин, К.В. Трелина // Тр. ГОСНИТИ. – 2007. – Т. 99. – С. 61–63.

Piezo-Injektoren [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.audi-technology-portal.de/de/antrieb/motor-effizienztechnologien/piezo-injektoren.

Топливные дизельные форсунки: принцип работы и слабые места [Электронный ресурс].

Cookies, V.S. Stabilizaciya regulirovoch nyhpara metrov forsunokforsirovannyhdizelej [Stabilization control parameters nozzles forced diesel engines] / V.S. Cookies, V.A. Romanov // Tr. International Forum on the issues of science, technology and education. – Moscow : Academy of Earth Sciences, 2005. – P. 110–111.

Зеленихин, А.И. Исследование процесса коксования сопловых отверстий распылителей при работе дизеля на бензодизельной смеси / А.И. Зеленихин. – Л. : ОНТИ ЦНИТА, 1966. – Вып. 29. – С. 6–12.

Кукис, В.С. Стабилизация регулировочных параметров форсунок форсированных дизелей / В.С. Кукис, В.А. Романов // Тр. Междунар. форума по проблемам науки, техники и образования. – М. : Акад. наук о земле, 2005. – С. 110–111.

Лаврик, А.Н. Анализ факторов, влияющих на закоксовывание сопловых отверстий распылителей топливных форсунок дизелей / А.Н. Лаврик, А.С. Теребов, В.Е. Лазарев // Повышение эффективности силовых установок колесных и гусеничных машин. – Челябинск : ЧВАИ, 2001. – С. 31–37.

Дизельные аккумуляторные топливные системы CommonRail : [пер. с нем.]. – М. : За рулем, 2009. – 354 с. – (Автомобильные технологии).

Неисправные форсунки и их влияние на работу дизельного двигателя [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://dizonika.ru/neispravnyie-forsunki-i-ix-vliyanie-na-rabotu-dizelnogo-dvigatelya.html.

Kyshchun, V. Operability loss causes for diesel fuels spray nozzle with piezoelectric driver / V. Kyshchun, L. Nesterenko // Наукові нотатки. – 2018. – № 62. – С. 137–139.

Кищун, В.А. Методи діагностування дизельних паливних форсунок ізп’єзоелектричним приводом / В.А. Кищун, Л.В. Нестеренко // Наукові нотатки. – 2018. – № 61. –С. 77–82.

Шумов, О.В. Повышение эксплуатационных свойств защитных покрытий / О.В. Шумов // Теоретические и технологические основы упрочнения и восстановления изделий машиностроения : сб. науч. тр. / под ред. П.А. Витязя. – Минск : Технопринт, ПГУ, 2001. – С. 394–397.

Суслов, Д.А. Контроль, испытания и диагностика узлов трения [Электронный ресурс] : учеб. пособие / Д.А. Суслов, Д.Б. Колмогорцев, О.А. Горленко. – Брянск : Изд-во Брян. гос. техн. ун-та, 2005. – 113 с.

Восстановление деталей машин и оборудования [Электронный ресурс] / В.А. Скрябин [и др.]. – Режим доступа: https://rucont.ru/efd/210618.

Кутьков, А.А. Износостойкие и антифрикционные покрытия / А.А. Кутьков. – М. : Машиностроение, 1976. – 152 с.