ANXIETY AND INTELLECT IN CHILDHOOD FROM POSITIONS OF PSYCHOPHYSIOLOGY (REVIEW)

Main Article Content

I. DEPUTAT
A. GRIBANOV
M. PANKOV
I. KOZHEVNIKOVA
Т. В. БАГРЕЦОВА

Abstract

The article discusses such complex bio-psycho-social phenomena as anxiety and intelligence, their interaction at the personal level, as well as their influence on the interaction of the individual with the environment. The connection of the level of anxiety with the development of adaptation processes, with accompanying intellectual activity is shown. The scientific paradigms characterizing the interfunctional connections of multilevel psycho-physiological processes and activation, and their contribution to motivation are considered. The study of the effect of anxiety on the effectiveness of schooling and the health of children is highly relevant. This paper presents a series of studies confirming the evidence that high anxiety has a disorganizing effect on the performance of intellectual activity. The study of the nature of anxiety and its influence on the intellectual and personal development of the child is extremely important.

Article Details

How to Cite
DEPUTAT, . I. ., GRIBANOV, A., PANKOV, M., KOZHEVNIKOVA, . I. ., & БАГРЕЦОВА, Т. В. (2019). ANXIETY AND INTELLECT IN CHILDHOOD FROM POSITIONS OF PSYCHOPHYSIOLOGY (REVIEW). Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 61-64. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/121
Section
Psychology
Author Biographies

I. DEPUTAT, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov, Arkhangelsk

канд. биол. наук, доц.

A. GRIBANOV, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov, Arkhangelsk

д-р мед. наук, проф.

M. PANKOV, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov, Arkhangelsk

канд. мед. наук, доц.

I. KOZHEVNIKOVA, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov, Arkhangelsk

канд. биол. наук, доц.

References

Симонов, П.В. Адаптивные функции эмоций / П.В. Симонов // Физиология человека. – 1996. – № 2. – С. 5–9.

Сумарина, О.Ю. Тревожность: причины, виды, симптомы / О.Ю. Сумарина // Медицинская психология. – 2014. –Режим доступа: http://psyera.ru/2696/trevozhnost. – Дата обращения: 01.03.2019.

Лобанов, А.П. Интеллект: определения, теории, парадигмы / А.П. Лобанов // Когнитивные штудии: современная психология в контексте трансдисциплинарных исследований : материалы V междисциплинарного семинара. Вып. 5 / под ред. А.П. Лобанова, Н.П. Радчиковой. – Минск : БГПУ им. М. Танка, 2014.

Дружинин, В.Н. Психология общих способностей / В.Н. Дружинин. – 3-е изд. – СПб., 2008. – 368 с.

Воробьева, Е.В. Взаимосвязь параметров общего интеллекта и мотивации достижения / Е.В. Воробьева // Северо-Кавказ. психол. вестник. – 2009. – № 7/3. – С. 25–33.

Нейрофизиологические подходы к оценке тревожности у детей (обзор) / А.В. Грибанов [и др.] // Современные проблемы науки и образования. – 2018. – № 6. – Режим доступа: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=28363. – Дата обращения: 03.03.2019.

Ратанова, Т.А. Связь школьной тревожности с когнитивными особенностями младших школьников / Т.А. Ратанова, Э.В. Лихачева // Психологический журнал. – 2009. – Т. 30, № 3. – С. 39–51.

Гилева, О.Б. Психофизиологические основы успешности учебной деятельности : моногр. / О.Б. Гилева ; Урал. гос. ун-т путей сообщ. – Екатеринбург : Изд-во УрГУПС, 2012. – 271 с.

Корсакова, Н.К. Связь тревожности и продуктивности познавательной деятельности / Н.К. Корсакова, И.А. Володарская // Психология в вузе. – 2010. – № 4. – С. 84–94.

Тихомирова, Т.Н. Интеллект, успешность в обучении и параметры взаимодействия в образовательной среде /Т.Н. Тихомирова // Вестник Южно-Урал. гос. ун-та. Сер. Психология. – 2011. – № 5. – С. 74–81.

Астапов, В.М. Тревожные расстройства в детском и подростковом возрасте. Теория и практика / В.М. Астапов, Е.Е. Малкова. – М. : Модэк, 2011. – 368 с.

Нехорошкова, А.Н. Особенности выполнения культурно-независимого теста интеллекта Р. Кеттела младшими школьниками с высоким уровнем личностной тревожности / А.Н. Нехорошкова // Казанская наука. – 2011. – № 1. – С. 423–424.

Сапего, Е. Обзор публикаций российских и белорусских исследователей в сфере когнитивной психологии и когнитивной науки за 2014 г. / Е. Сапего // Российский журнал когнитивной науки. – 2015. – Т. 2 (1). – С. 73–83.

Haworth, C.M.A. Generalist Genes and High Cognitive Abilities / C.M.A. Haworth, P.S. Dale, R. Plomin // Behav. Genet. – 2009. – No. 39. – Р. 437–445.

Ананьев, Б.Г. Проблемы комплексного изучения развития интеллекта и личности / Б.Г. Ананьев // Человек и общество. Проблемы интеллектуального и культурного развития студенчества. – 1973. – Вып. XIII. – С. 3–7.

Role of Intelligence Quotient (IQ) on anxiety and behavior in children with hearing and speech impairment / R.M. Shetty [et al.] // Spec Care Dentist. – 2018. – No. 38 (1). – P. 13–18.

Rudenstine, S. Examining the role of trait emotional intelligence on psychiatric symptom clusters in the context of lifetime trauma / S. Rudenstine, А. Espinosa // Personality and Individual Differences. – 2018. – Vol. 128. – P. 69–74.

Ching, B.H.-H. Mathematics anxiety and working memory: Longitudinal associations with mathematical performance in Chinese children / B.H.-H. Ching // Contemporary Educational Psychology. – 2017. – No. 51. – P. 99–113.