ASSESSMENT OF THE FUNCTIONAL STATE OF CHILDREN INVOLVED IN COMPETITIVE BALLROOM DANCING BY HEART RATE VARIABILITY

Main Article Content

O. MALAH

Abstract

In the article set forth the analysis results of the functional state of children from 4 to 7 years, taking up sportive ballroom dancing according to heart rate variability before and after the class. The total spectral power of dancers after training was significantly different from that before the training and was 57.4% less. Sympathetic- parasympathetic balance after the activity is shifted towards the predominance of the sympathetic division of the autonomic nervous system. This group of dancers is characterized by a lower level of cerebral ergotropic influences providing adaptive responses. An increase in the «stress index» indicates the instability of adaptation to the effects of various environmental factors. Consequently, in conditions of rest hemodynamic provision of the body of young dancers occurs in conditions of reduced activity of cardiac parasympathetic influences. Exercise used in sports ballroom dancing is inadequate to the state and level of health of young athletes. The use of the Omega-M hardware-software complex will allow optimizing the training effects according to the functional capabilities of the students.

Article Details

How to Cite
MALAH, O. (2019). ASSESSMENT OF THE FUNCTIONAL STATE OF CHILDREN INVOLVED IN COMPETITIVE BALLROOM DANCING BY HEART RATE VARIABILITY. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 142-146. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/136
Section
Physical Education and Sports
Author Biography

O. MALAH, Vitebsk State University named after P.M. Masherov

канд. биол. наук, доц.

References

Лунякова, Л.Г. Здоровье населения: проблемы и пути решения / Л.Г. Лунякова, В.Р. Шухатович // Социологический альманах. – 2012. – № 3. – С. 415–424.

Борисова, Т.С. Направления формирования здорового образа жизни населения на современном этапе / Т.С. Борисова, С.М. Лебедев // Здоровье – основа человеческого потенциала: проблемы и пути их решения. – 2013. – № 1. – С. 40–41.

Удод, В.М., Развитие познавательной активности школьников на третьем уроке физической культуры средствами бального танца / В.М. Удод, Е.С. Борисенкова // Вестник ЧГПУ. – 2013. – № 11. – С. 206–213.

Экзаменационный эмоциональный стресс у студентов / Е.А. Юматов [и др.] // Физиология человека. – 2001. – № 2 (Т. 27). – С. 104–110.

Sakuragi, S. Interactive effects of task difficulty and personality on mood and heart rate variability / S. Sakuragi, Y. Sugiyama // Journal of Physiological anthropology and Applied Human Science. – 2004. – Vol. 23. – P. 81–91.

Шлык, Н.И. Сердечный ритм и тип регуляции у детей, подростков и спортсменов : моногр. / Н.И. Шлык. – Ижевск : Удмурт. ун-т, 2009. – 255 с.

Алгоритм диагностического применения программно-аппаратного комплекса «Омега-С» в спортивной медицине : моногр. / Ю.Э. Питкевич [и др.]. – Гомель, 2010. – 160 с.

Малах, О.Н. Вариабельность сердечного ритма в оценке функционального состояния организма человека / О.Н. Малах, Т.Ю. Крестьянинова, Ю.Э. Питкевич. – М. : РУСАЙНС, 2019. – 118 с.