ISTANCE TEACHING OF MATHEMATICS TO ENGINEERING STUDENTS: PROBLEMS AND WAYS OF SOLVING
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article reveals the problems of organizing distance learning as an educational process with all its inherent components: goals, content, methods, organizational forms, training resources. Methodological approaches to the organization of distance learning of engineering students in mathematics are considered. The analysis of forms and methods of teaching is given, the main directions of distance learning development are given. The problems solved by students and teachers in distance learning are singled out. The article determines the focus of distance learning to the development of independent cognitive skills, the formation of academic, social- personal and professional competencies, increasing students’ own activity, their motivation for educational and cognitive activities. It is concluded that distance learning can be considered as an independent form of education and in combination with the traditional form as it has significant differences that cannot be implemented in the traditional form.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
V. VAKULCHIK, Polotsk State University
канд. пед. наук, доц.
References
Кодекс Республики Беларусь об образовании : 13 янв. 2011 г., № 243-З : принят Палатой представителей 2 дек. 2010 г. : одобр. Советом Респ. 22 дек. 2010 г. : Кодекс вступает в силу с 1 сент. 2011 г. – Минск : Амалфея, 2011. – 489 с.
Хуторской, А.В. Проблемы и перспективы дистанционного образования в средней образовательной школе [Электронный ресурс] / А.В. Хуторской, Е.С. Полат.
Московский государственный университет экономики, статистики и информатики. Открытое образование. Термины и определения [Электронный ресурс].
Полат, Е.С. Теория и практика дистанционного обучения : учеб. пособие / Е.С. Полат, М.Ю. Бухаркина, М.В. Моисеева ; под ред. Е.С. Полат. – М. : Академия, 2004. – 416 с.
Блоховцова, Г.Г. Перспективы развития дистанционного обучения [Электронный ресурс] / Г.Г. Блоховцова, Т.Л. Маликова, А.А. Симоненко // Новая наука: стратегии и векторы развития. – 2016. – № 118, ч. 3. – С. 89–92. – Режим доступа: http://elibrary.ru, регламентир. – Дата доступа: 02.03.2019.
Вакульчик, В.С. УМК как средство формирования познавательной самостоятельности в контексте компетеностной модели подготовки выпускника вуза / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок // Вестн. СПГУТД. – 2018. – № 2. – С. 90–98.
Вакульчик, В.С. Научно-методические основы проектирования учебно-методического комплекса для процесса обучения математике студентов технических специальностей на технологическом уровне / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2018. – № 15. – С. 26–33.
Новик, И.А. Практикум по методике обучения математике : учеб. пособие / И.А. Новик, Н.В. Бровка. – М. : Дрофа, 2008. – 236 c.
Старикова, О.Г. Современные образовательные стратегии высшей школы: полипарадигмальный подход : авто-реф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08 / О.Г. Старикова ; Краснодар. гос. ун-т культуры и искусств. – Краснодар, 2011. – 49 с.
Лихачева, Л.С. Проблема полипарадигмальности в методологии социального познания / Л.С. Лихачева //Толерантность в контексте многоукладности российской культуры : тез. междунар. науч. конф., Екатеринбург, 29–30 мая 2001 г. – Екатеринбург, 2001. – С. 27–29.
Вакульчик, В.С. Разработка и реализация УМК в обучении математике студентов технических специальностей с позиций полипарадигмального подхода / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок // Актуальные проблемы преподавания математики в техническом вузе. – 2019. – № 7. – С. 64–68.
Вайндорф-Сысоева, М.Е. Концептуальные подходы к организации многоуровневой подготовки педагогических кадров в условиях цифровизации / М.Е. Вайндорф-Сысоева, М.Л. Субочева // Проблемы современного педагогического образования. – 2018. – Вып. 60, ч. IV. – С. 71–74.
Бадмаев, Б.Ц. Методика преподавания психологии : учеб.-метод. пособие / Б.Ц. Бадмаев. – М. : ВЛАДОС, 1999. – 300 с.
Вакульчик, В.С. Научно-методические основы проектирования лекционных занятий как компонента учебно-методического комплекса (в широком смысле) для процесса обучения математике студентов технических специальностей / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2017. – № 7. – С. 39–49.
Вакульчик, В.С. Содержательно-методический и оргуправленческий аспекты проектирования и функционирования систематического контроля как важной компоненты УМК в процессе обучения математике студентов технических специальностей / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок// Вестн. ВГУ им П. М. Машерова. – 2015. – № 2–3 (86–87). – С. 108–117.
Most read articles by the same author(s)
- A. MATELENOK, V. VAKULCHIK, SCIENTIFIC-METHODICAL BASES OF DESIGNING THE EDUCATIONAL-METHODICAL COMPLEX IN TEACHING THE MATHEMATICS OF TECHNICAL SPECIALTY STUDENTS AT THE METHODOLOGICAL LEVEL, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- V. VAKULCHIK, A. MATELENOK, SCIENTIFIC AND METHODICAL BASES OF DESIGNING AN ACADEMIC AND METHODOLOGICAL COMPLEX FOR THE PROCESS OF TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES AT THE TECHNOLOGICAL LEVEL, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- V. VAKULCHIK, A. MATELENOK, SCIENTIFIC-METHODICAL BASES OF DESIGNING OF LECTURES AS A COMPONENT OF EDUCATIONAL-METHODICAL COMPLEX (IN THE BROAD SENSE) FOR THE PROCESS OF TEACHING MATHEMATICS STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2017)