THE FORMATION OF THE SCIENTIFIC AND METHODICAL FOUNDATIONS OF THE ACADEMY FIGURE IN THE RENAISSANCE

Main Article Content

D. SENKO
O. KUZIAKOVA

Abstract

The article is devoted to the analysis of the formation of the scientific and methodological foundations of the academy figure teaching as an academic discipline. The knowledge accumulated by researchers and artists during the Renaissance period forms a solid foundation on the basis of which it is possible to improve the academic education system in Belarus. In this regard, drawing gains it's importance as a system-forming discipline in the formation of practical skills of the future artist, designer, master of decorative and applied arts. The accumulated experience found in theoretical studies of Renaissance artists and practitioners of the academic school has not been sufficiently studied, which requires it's rethinking, generalization and systematization in order to make it relevant enough to be used during the training of students of higher educational institutions.

Article Details

How to Cite
SENKO, D., & KUZIAKOVA, O. (2020). THE FORMATION OF THE SCIENTIFIC AND METHODICAL FOUNDATIONS OF THE ACADEMY FIGURE IN THE RENAISSANCE. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 42-48. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/176
Author Biography

D. SENKO, Vitebsk State University named after P.M. Masherov

канд. пед. наук, доц.

References

Ростовцев, Н.Н. Очерки по истории методов преподавания рисунка : учеб. пособие / Н.Н. Ростовцев. – М. : Изобраз. искусство, 1983. – 288 с., ил.

Дубова, О.Б. Становление академической школы в западноевропейской культуре / О.Б. Дубова. – М. : Памятники истор. мысли, 2009.– 276 с.

Ченнини, Ченнино. Книга об искусстве или Трактат о живописи / Ченнино Ченнини ; под ред. Ю.И. Гринберга. –СПб. : Библиополис, 2016. – 272 с.

Альберти, Леон Баттиста. Десять книг о зодчестве : в 2 т. / Леон Баттиста Альберти ; под ред. А.Г. Габричевского. – М. : Изд-во Всесоюз. акад. архитектуры, МСМХХХVII, 1937. – Том II. – 798 с., ил.

Вазари, Джорджио. Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих. Полное издание в одном томе / Джорджио Вазари ; пер. с итал. А.Г. Габричевского, А.И. Бенедиктова. – М. : АЛЬФА-КНИГА, 2008. – 1278 с., ил.

Леонардо да Винчи. Избранные произведения : в 2 т. / Леонардо да Винчи ; пер. А.А. Губера [и др.] ; под ред. А.К. Дживелегова, А.М. Эфроса. – М. : Изд-во студии Артемия Лебедева, 2010. – Т. 2. – 480 с., 58 ил.

Леонардо да Винчи. Избранные произведения: в 2 т./ пер. А. А. Губера, В. П. Зубова, В. К. Шилейко, А. М. Эфроса; под ред. А. К. Дживелегова, А. М. Эфроса — М. : Изд-во Студии Артемия Лебедева, 2010. – Т. 1. – 444 с., 109 ил.

Демидов, А.Б. Философия и методология науки / А.Б. Демидов. – Витебск : ВГУ им. П.М. Машерова, 2009. – 102 с.

Дюрер, Альбрехт. Дневники и письма / пер. с нем. Ц. Нессельштраус. – М. : АСТ, 2020. – 352 с., ил.

Сенько, Д.С. Содержание и специфика основных компонентов учебно-методического комплекса по рисунку для студентов художественных специальностей / Д.С. Сенько, И.А. Савченко // Искусство и культура. – 2015. – № 2. – С. 116–122.

Сенько, Д.С. Особенности преподавания рисунка в системе подготовки дизайнера / Д.С. Сенько // Искусство и культура. – 2013. – № 1. – С. 94–101.