MULTICULTURAL EDUCATION IN MODERN HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Main Article Content

S. DASHKEVICH
O. BUDENIS

Abstract

The article is describes to the essence of multicultural education of youth in the modern world. Its significance in the educational process of higher education establishments have been considered. The analysis of existing definitions of this phenomenon has been carried out, the author's definition has been proposed. The history of the formation of this important component of the educational system has been reflected. The role of the ideas of Y.A. Kamensky, A. Disterweg, P.F. Kaptereva have been presented. The goals and objectives of multicultural education have been evaluated. Its fundamental principles have been considered, the main characteristics have been shown.

Article Details

How to Cite
DASHKEVICH, S., & BUDENIS, O. (2020). MULTICULTURAL EDUCATION IN MODERN HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 11-14. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/198

References

Коменский, Я.А. Панпедия: искусство обучения мудрости / Я.А. Коменский ; Ун-т Рос. акад. образования. – М. : Изд-во УРАО, 2003. – 317 с.

Кабанова, Л.А. Поликультурное образование как средство подготовки молодежи к жизни и успешной деятельности в условиях многокультурного социума / Л.А. Кабанова // Изв. вузов. Сер. Гуманитарные науки. – 2012. – № 3(1). – С. 65–70.

Коменский, Я.А. Педагогическое наследие / Я.А. Коменский. – М. : Педагогика, 1987. – 413 с.

Дистервег, А. Руководство к образованию немецких учителей / А. Дистервег // Хрестоматия по истории зарубежной педагогики / сост. и авт. вводн. ст. А.И. Пискунов. – 2-е изд., перераб. – М. : Просвещение, 1981. – 528 с.

Каптерев, П.Ф. О педагогическом идеале / П.Ф. Каптерев // Антология по истории педагогики в России (первая половина ХХ века) : учеб. пособие для студентов пед. вузов / сост. А.В. Овчинников, Л.Н. Беленчук, С.В. Лыков. – М. : Academia, 2000. – 383 с.

Салаватова, А.М. Организация поликультурного образования в ВУЗе / А.М. Салаватова // Вестн. Нижневарт. гос. гуманитар. ун-та. Вып. Педагогические науки. – 2019. – № 4. – С. 43–48.

Kruger-Potratz, M. Die problematische Verkurzung der Auslanderpadagogik als Subdisziplin der Erziehungswissenschaft / M. Kruger-Potratz // Sozialarbeit u. Auslanderpadagogik. Neue Praxis. SH 7. – 1983. – 172 s.

Thomas, H. Interkulturelles Lernen im Schüleraustausch. Saarbrücken u. Fort Lauderdale / H. Thomas. – 1988. – 240 s.

Джуринский, А.Н. Поликультурное воспитание: сущность и перспективы развития / А.Н. Джуринский // Педагогика. – 2002. – № 10. – с. 93–96

Макаев, В.В. Концепция поликультурного образования в современной общеобразовательной школе России / В.В. Макаев, З.А. Малькова, Л.Л. Супрунова. – Пятигорск : Изд-во Пятигор. гос. лингв. ун-та, 1999. – 17 с.

Дмитриев, Г.Д. Многокультурное образование / Г.Д. Дмитриев. – М. : Народ. образование, 1999. – 208 с.

Палаткина, Г.В. Этнопедагогические факторы мультикультурного образования / Г.В. Палаткина : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Г.В. Палаткина. – М., 2003. – 400 с.