ESSENTIAL CHARACTERISTICS OF THE TEACHER’S DEONTOLOGICAL READINESS TO INTERACT WITH DISADAPTIVE ADOLESCENTS

Main Article Content

I. KARPOVICH
I. ZHURLOVA

Abstract

The article analyzes the concepts of "deontology", "pedagogical deontology" as initial to understanding the essence of the category "deontological readiness of the teacher to interact with disadaptive adolescents". The authors reveal the essential characteristics of a teacher's deontological readiness to interact with disadaptive adolescents, "considering this type of readiness as an important component and a necessary condition for the teacher's professional training. The researchers substantiate the determination of the essential characteristics of the teacher's deontological readiness to interact with disadaptive adolescents in accordance with the subject, objectives and principles of pedagogical deontology, which is the methodological basis of the desired readiness. The highlighted characteristics of the teacher's deontological readiness to interact with disadaptive adolescents are indicators of the presence of the desired readiness, which makes it possible to judge the level of its formation in the teacher.

Article Details

How to Cite
KARPOVICH, . I. ., & ZHURLOVA, . I. (2020). ESSENTIAL CHARACTERISTICS OF THE TEACHER’S DEONTOLOGICAL READINESS TO INTERACT WITH DISADAPTIVE ADOLESCENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 15-23. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/199
Section
Pedagogy
Author Biography

I. ZHURLOVA, Mozyr State Pedagogical University named after I.P.Shamyakin

канд. пед. наук, доц.

References

Коробова, Е.В. Формирование деонтологической готовности студентов университетов: на основе общих положений педагогической деонтологии : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Е.В. Коробова. – Курган, 2001. – 196 с.

Молодцова, Т.Д. Основные виды и типы подростковой дезадаптации / Т.Д. Молодцова // Концепт. – 2013. – № 05 (май). – 7 с.

Беличева, С.А. Социально-педагогическая поддержка детей и семей группы риска. Межведомственный подход / С.А. Беличева. – М. : Соц. здоровье России, 2006. – 234 с.

Левитан, К.М. Основы педагогической деонтологии : учеб. пособие для высш. шк. / К.М. Левитан. – М. : Наука, 1994. – 192 с.

Кертаева, К.М. Формирование деонтологической готовности будущего учителя : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08 / К.М. Кертаева ; Алматин. гос. ун-т им. Абая. – Павлодар, 2003. – 248 с.

Васильева, М.П. Теоретические основы деонтологической подготовки педагога : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / М.П. Васильева ; Харьков. гос. ун-т им. Г.С. Сковороды. – Харьков, 2004. – 34 с.

Соколов, В.П. Деонтологический подход в формировании личности студента-юриста / В.П. Соколов // Право и образование. – 2007. – № 7. – С. 54–63.

Дорошенко, В.В. Деонтологическая подготовка будущих педагогов физической культуры : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / В.В. Дорошенко ; Кубан. гос. ун-т. – Краснодар, 2018. – 24 с.

Аубакирова, С.Д. Формирование деонтологической готовности будущих педагогов к работе в условиях инклюзивного образования / С.Д. Аубакирова. – Павлодар : Кереку, 2018. – 183 с.

Филатова, И.А. О деонтологической готовности к профессиональной деятельности специального педагога / И.А. Филатова // Спец. образование. – № 4. – 2009. – С. 89–97.

Апресян, Р.Г. Этика : учебник / Р.Г. Апресян. — М. : КНОРУС, 2017. – 356 с.

Аванесов, В.С. Вопросы объективизации оценки результатов обучения / В.С. Аванесов. – М. : НИИВШ, Отдел научной информации, 1976. – 66 с.

Бухалов, Б.И. О критериях оценки педагогических исследований / Б.И. Бухалов, А.Г. Дубов, Т.И. Шамова / Совет. педагогика. – 1978. – № 11. – С. 90–95.

Профессиональная ориентация : науч.-метод. пособие / А.Д. Сазонов [и др.]. – Курган : КГУ, 1999. – 32 с.

Симоненко, В.Д. Основы профессиональной культуры / В.Д. Симоненко. – Брянск : ГПУ, 1997. – 304 с.

Медведева, Г.П. Этика социальной работы / Г.П. Медведева. – М.: ВЛАДОС, 1999. – 208 с.

Байметов, А.К. Некоторые типологически обусловленные особенности индивидуального стиля учебной деятельности старшеклассников / А.К. Байметов // Вопр. психологи. – 1966. – № 5. – С. 129–139.

Ильин, Е.П. Психология помощи. Альтруизм, эгоизм, эмпатия / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2013. – 304 с.

Кант, И. Критика чистого разума / И. Кант. – М. : Эксмо, 2006. – 736 c.

Мардахаев, Л.В. Деонтологические основы социальной педагогики / Л.В. Мардахаев // Социальная педагогика: вызовы XXI века : сб. материалов Междунар. конгресса специалистов социальной сферы, Тамбов, 22–23 сент. 2011 г. / отв. ред. Е.А. Юрина ; адм. Тамб. обл. [и др.]. – Тамбов : Издат. дом ТГУ им. Г.Р. Державина, 2011. – С. 146–153.

Берн, Э. Игры, в которые играют люди; Люди, которые играют в игры / Э. Берн ; пер. с англ. А.И. Фета. – Минск : Соврем. литератор, 2006. – 447 с.