KNOWLEDGE UPDATE AS A METHODOLOGICAL FACTOR OF PROVIDING THEIR APPLICATION IN MATHEMATICAL TRAINING FIRST COURSE STUDENTS OF A TECHNICAL UNIVERSITY
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Each higher education discipline makes its own specific contribution to the development of a professional specialist who meets the modern parameters of world political, economic and technological development. A special place among them belongs to mathematics, the subject and worldview of which distinguishes it as a fundamental basis for building knowledge of all subsequent special disciplines in a technical university. Qualitative mathematical training of future technical specialists is designed to ensure their conscious application of mathematical knowledge in professional activities on the basis of the formed ability to apply knowledge within mathematics itself. In this regard, the problem of updating the knowledge of students as a determining factor in the success of the internal application of theoretical knowledge and the development of methodological means for actively including students in this process when studying mathematics becomes methodically significant. The article presents a possible option of organizing the activities of first-year students to update knowledge in the process of their application in solving mathematical problems through the use of appropriate methodological techniques.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
E. STAROVOITOVA, Belarusian-Russian University, Mogilev
канд. пед наук, доц.
References
Шмигирилова, И.Б. Задачный подход как основа эффективного обучения школьников математике [Электронный ресурс] / И.Б. Шмигирилова // Актуальные проблемы методики обучения информатике и математике в современной школе : материалы междунар. науч.-практ. интернет конференции, Москва, 22–26 апр. 2019 г. – М. : МПГУ, 2019. – С. 449–456. – Режим доступа: http://news.scienceland.ru/2019/04/21/. – Дата доступа: 04.10.2020.
Философский энциклопедический словарь. – М. : ИНФРА-М., 2002. – 576 с.
Большой психологический словарь / под ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. – СПб. : Прайм-Еврознак ; Олма-Пресс, 2005. – 672 с.
Коджаспирова, Г.М. Педагогический словарь / Г.М. Коджаспирова, А.Ю. Коджаспиров. – М. : Академия, 2000. – 176 с.
Меретукова, З.К. Полифункциональная сущность актуализации знаний учащихся / З.К. Меретукова // Изв. ВГПУ. –2012. – № 10. – С. 60–63.
Шишов, С.Е. Компетентностный подход к образованию: прихоть или необходимость? С.Е. Шишов, И.Г. Агапов // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2002. – № 2 (23). – С. 58–62.
Зимняя, И.А. Педагогическая психология / И.А. Зимняя. – М. : Логос, 2007. – 480 с.
Немов, Р.С. Психология: учебник для студентов педагогических вузов. В 3 кн. / Р.С. Немов. – М. : ВЛАДОС, 2004. –Кн. 2 : Психология образования. – 400 с.
Беспалько, В.П. Слагаемые педагогической технологии. – М. : Педагогика, 1989. – 192 с.
Старовойтова, Е.Л. Технология обучения учащихся применению математических знаний / Е.Л. Старовойтова, Т.А. Старовойтова // Навукові записки. Сер. Педагогічні науки. – Вип. № 60. – 2005. – Ч. 1. – С. 109–113.
Воронцов, А.Б. Подходы к преемственности на разных ступенях образования в рамках системы Д.Б. Эльконина –В.В. Давыдова / А.Б. Воронцов // Начальная школа. – Плюс-минус. – 1999. – № 4. – С. 9–16.
Хинчин, А.И. Педагогические статьи / А.И. Хинчин – М. : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1963. – 203 с.