COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF HEALTH-RELATED BEHAVIORS OF ATHLETIC STUDENTS AGAINST THE REPRESENTATIVES OF OTHER PEDAGOGICAL SPECIALIZATIONS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Health behaviors and lifestyle are concepts that are popular in the sciences of medicine, pedagogy, physical education and sports, they are interconnected with individual and public health. Тo determine the features of the declared health-related behaviours of students at the university, taking into account specialty and gender. A sociological survey was conducted: online test (Catalogue of Healthy Behavior (IZZ) by Z. Yuczynski). 980 students of the University of the region were surveyed (full-time). According to the criteria of health-related behaviours, the indicators differed from standardized norms (with the exception of a positive psychological attitude). The highest IZZ index for student athletes (median 83.0 points), for students in the comparison group - 4 points less (p <0,05). Differences in groups among student-athletes were higher for most of the criteria analyzed. A comparative analysis of health-related behaviours (gender dependence) revealed significant differences in men and women by only one criterion: the girls of the student had perfect nutritional skills). Students-athletes had optimal results for most of the criteria and indicators of IZZ, compared with representatives of other pedagogical specialties. Nutrition skills are the only distinguishable gender criteria among female students. Male student-athletes differed for the better from their peers in terms of health-related behaviours. Female students-athletes - differed in terms of total IZ, nutritional skills and the practical use of preventive knowledge.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Современные проблемы формирования здорового образа жизни у студенческой молодежи : материалы Междунар. науч.-практ. интернет-конф., Минск, 16–17 мая 2018 г. / редкол.: И.В. Пантюк (отв. ред.) [и др.]. – Минск : БГУ, 2018. – С. 194–197.
Zachowania zdrowotne studentów Fizjoterapii / M. Baumgart [et al.] // Journal of Education, Health and Sport. – 2015. – № 5 (6). – Р. 211–224.
Здоровый образ жизни и его составляющие : учеб.-метод. пособие / В.С. Глушанко [и др.] ; под ред. проф. В.С. Глушанко. – Витебск : ВГМУ, 2017. – 301 с.
Панасюк, Н.Б. Применение здоровьесберегающих технологий на занятиях физической культурой со студентами /Н.Б. Панасюк // Актуальные проблемы совершенствования физического воспитания в учебных заведениях : сб. науч. ст. по материалам II Междунар. науч.-практ. конф. / редкол.: В.К. Пестис [и др.]. – Гродно : ГГАУ, 2018. – С. 296–301.
Szpakow, A. Znaczenie dobrych praktyk w transgranicznych działaniach prozdrowotnych uczelni z Grodna i Suwałk / A. Szpakow, E. Kleszczewska. – Przegląd Lekarski, 2013.
Шматова, С.С. Социальные детерминанты здоровьесберегающего поведения (на примере студентов вузов) / С.С. Шматова // Изв. Сарат. ун-та. Сер. Социология. Политология. – 2017. – Т. 17, вып. 1. – С. 56–58.
Klimatskaya, L. Lifestyle and health behavior of school aged children in Krasnoyarsk (Russia), Lithuania and Grodno (Belarus) / L. Klimatskaya, S. Laskiene, A. Shpakou // Prog Health Sci. – 2011. – № 1 (2). – P. 39–45.
Palacz, J. Zachowania zdrowotne studentów w świetle wybranych uwarunkowań / J. Palacz // Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. – 2014. – T. 20, № 3. – Р. 301–306.
Цветкова, Л.А. Распространенность рискованных форм поведения в сфере здоровья среди студентов младших курсов / Л.А. Цветкова, Н.А. Антонова // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 12, Психология. Социология. Педагогика. – 2010. – № 4. – С. 83–93.
Харчева, И.Г. Студенческий спорт и здоровье. / И.Г. Харчева, Д.Е. Аркунова, А.А. Шамкова // Аллея науки. – 2018. – Т. 6, № 6 (22). – С. 1001–1008.
Negatywne wzorce zachowań zdrowotnych studentów. Część II. Aktywność ruchowa i nawyki żywieniowe / M. Łaszek [et al.] // Probl Hig Epidemiol. – 2011. – № 92 (3). – Р. 461–465.
Третьякова, Н.В. Здоровьесберегающая деятельность образовательных учреждений: современное состояние и проблемы / Н.В. Третьякова // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. – 2014. – № 1. – С. 30–36.
Бондаренко, А.А. Физическая культура и спорт, как условие повышения уровня здоровья студенческой молодежи / А.А. Бондаренко // Современные образовательные технологии в мировом учебно-воспитательном пространстве. – 2016. – № 10. – С. 117–121.
Абаскалова Н.П. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья / Н.П. Абаскалова, А.Ю. Зверкова // Науч. обозрение. Пед. науки. – 2016. – № 2. – С. 5–24.
Стволыгин, К.В. Организация научного исследования в социальной сфере / К.В. Стволыгин. – М. : Директ-Медиа, 2013. – 37 с.
Методы и средства научных исследований : учеб. пособие / Ю. Н. Колмогоров [и др.]. – Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2017. – 152 с.
Juczyński, Z. NPPPZ. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia / Z. Juczyński. – Warszawa : Pracownia Testów Psychologicznych, 2001. – 184 s.
Buttarazzi, D. A boxplot for circular data / D. Buttarazzi, G. Pandolfo, G.C. Porzio // Biometrics. –2018. – Dec; 74 (4). – Р. 1492–1501.