THE EVOLUTION OF ROBOTICS AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: CHALLENGES AND PREDICTIONS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Abstract: The basic directions and forecasts of application of robotics and artificial intelligence (AI) in the modern world are considered. The problem of human development in the competitive world of digital transformation is raised: optimal combination and efficiency of application of scientific and technical, intellectual and industrial potentials; social consequences and global responsibility for the safety of human existence.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
T. SMOLIKOVA, Belarusian State University of Culture and Arts, Minsk
канд. культурологии
References
Бойд, Г. Преподавание и изучение английского языка на втором языке с использованием компьютерного обучения / Г. Бойд, А. Келлер, Р. Кеннер // Компьютеры и образование. – 1982. – Т. 6, Вып. 1. – С. 105–112.
Холмс, В. Искусственный интеллект в образовании [Электронный ресурс] / В. Холмс, М. Бялик, С. Фадель // Центр редизайна учебной программы. – Режим доступа: https://curriculumredesign.org. – Дата доступа: 03.08.2020.
Алевен, В. Эффективная метакогнитивная стратегия: обучение на практике и объяснения с помощью компьютерного Cognitive Tutor [Электронный ресурс] / В. Алевен, К. Кедингер. – Режим доступа: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1207/s15516709cog2602_1. – Дата доступа: 03.08.2020.
Тесса, Х.С. Эйсинг. Эффективность обучения учащихся в мультимедийных системах обучения: анализ с точки зрения учебного подхода [Электронный ресурс] / Х.С. Эйсинг Тесса, Тон де Йонг, К. Бертольд. – Режим доступа: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0002831209340235. – Дата доступа: 03.08.2020.
Применение интеллектуального анализа использования интернета для персонализации гиперссылок в адаптивных образовательных системах на основе интернета [Электронный ресурс] / Р. Кристобаль [и др.]. – Режим доступа: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131509001146?via%3Dihub. – Дата доступа: 08.08.2020.
Gunawardena, C.N. Social Presence Theory and Implications for Interaction and Collaborative Learning in Computer Conferences [Electronic resource] / C.N. Gunawardena // The leaning and technology library. – Mode of access: https://www.learntechlib.org/p/15156/. – Date of access: 07.08.2020.
Roschelle, J. Learning by Collaborating: Convergent Conceptual Change [Electronic resource] / J. Roschelle, T. Koschmann // The leaning and technology library.
Акимушкин, В.А. Обзор методов Educational Data Mining для анализа протоколов взаимодействия обучаемого с «научными играми» [Электронный ресурс] / В.А. Акимушкин // КиберЛенинка. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/obzor-metodov-educational-data-mining-dlya-analiza-protokolov-vzaimodeystviya-obuchaemogo-s-nauchnymi-igrami. – Дата доступа: 03.08.2020.
Baker, R. The State of Educational Data Mining in 2009: A Review and Future Visions [Electronic resource] / R. Baker, Y. Kalina. – Mode of access: https://zenodo.org/record/3554658#.Xy0O1igzbIU. – Date of access: 07.08.2020.
Ferguson, R. Learning analytics: drivers, developments and challenges [Electronic resource] / R. Ferguson // International Journal of Technology Enhanced Learning. – Mode of access: http://www.inderscience.com/offer.php?id=51816. – Date of access: 07.08.2020.
Papamitsiou, Z. Learning analytics and educational data mining in practice: A systematic literature review of empirical evidence [Electronic resource] / Z. Papamitsiou, A. Economides // The leaning and technology library. – Mode of access: -https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.4.49. – Date of access: 07.08.2020.
Дарлинг, К. Расширение защиты социальных роботов: влияние антропоморфизма, эмпатии и агрессивного поведения на объекты-роботы [Электронный ресурс] / К. Дарлинг // Искусственный интеллект. – Режим доступа: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2044797. – Дата доступа: 03.08.2020.
Кличовски, М. Люди копируют действия искусственного интеллекта [Электронный ресурс] / М. Кличовски. – Режим доступа: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.01130/full. – Дата доступа: 03.08.2020.
Формирование и развитие рынка цифровых технологий в промышленном секторе Беларуси [Электронный ресурс] // Ассоциация «Робототехника искусственный интеллект».
Открытая лаборатория искусственного интеллекта и робототехники [Электронный ресурс] // Объединенный институт проблем информатики Национальной академии наук Беларуси. – Режим доступа: http://www.uiip.basnet.by/work/podgotovka/open-lab/index.php. – Дата доступа: 13.08.2020.
Mandivarapu, D.K. Self-Net: lifelong learning through continuous simulation [Electronic resource] / D.K. Mandivarapu, B. Camp, R. Estrada // Artificial intelligence. – Mode of access: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frai.2020.00019/full. – Date of access: 04.08.2020.
Artificial intelligence for accelerated analysis of COVID-19 research proposals [Electronic resource]. – Mode of access: https://blog.frontiersin.org/2020/04/17/artificial-intelligence-to-enable-fast-track-review-of-covid-19-research-proposals/. – Date of access: 04.08.2020.
Metta. G. iCub-HRI: A Software Framework for Complex Human–Robot Interaction Scenarios on the iCub Humanoid Robot [Electronic resource] / G. Metta, T. Fisher, J. Puagbo // Humanoid Robotics. – Mode of access: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2018.00022/full. – Date of access: 04.08.2020.
Open Access may help enlighten society on the social value of robotics and al [Electronic resource] // Science News Frontiers. – Mode of access: https://blog.frontiersin.org/2015/06/11/open-access-may-help-enlighten-society-on-the-social-value-of-robotics-and-ai/. – Date of access: 08.08.2020.
Смоликова, Т.М. Личность в пространстве медиа: особенности взаимодействия / Т.М. Смоликова ; Акад. упр. при Президенте Респ. Беларусь. – Минск : Акад. упр. при Президенте Респ. Беларусь, 2018. – 234 с.