CASE-TECHNOLOGY IN LITERATURE CLASSES: JOHN R.R. TOLKIEN AND HIS FAIRY-TALE “THE HOBBIT OR THERE AND BACK AGAIN”
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article investigates the case-technology as a means of increasing students' motivation for reading. In particular, the author analyzes this methodology, considers those skills and abilities that are actualized with its help in the process of studying the teaching material. An attempt is made to create a series of case studies on the topic «The life and work of J. R. R. Tolkien. "The Hobbit, or There and Back Again"». The proposed cases include different types and forms of work in the classroom: the preparation of a presentation, the public speech, a route, an excursion, a project, a review of a given problem, etc. The purpose of this work is to interest students, to reveal their creative potential, to teach them to think, to reason, to draw conclusions, to compare information, and, what is a priority, to involve them in reading fiction.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Y. PASIUTSINA PASIUTSINA, International University “MITSO”, Vitebsk
канд. филол. наук
References
Федяев, Д.М. Литературные формы приобщения к бытию / Д.М. Федяев. – Омск : Изд-во ОмГПУ, 1998. – 141 с.
Комаровская, Т.Е. Опыт преподавания зарубежной литературы / Т.Е. Комаровская // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10, Журналистика. – 2012. – № 1. – С. 164–166.
Полозова, Т.Д. О власти искусства слова и ценности чтения / Т.Д. Полозова. – М. : Рус. школ. библ. ассоц., 2010. – 316 с.
Андреев, А.Н. Массовая литература как фактор разрушения литературной среды / А.Н. Андреев, А.А. Кащенко, Г.Н. Юлина // Власть. – 2019. – № 2. – С. 143–147.
Андреев, А.Н. Педагогический потенциал литературы / А.Н. Андреев, С.И. Артемьева // Этика меняющегося мира: теория, практика, технологии : материалы VIII Всерос. (нац.) науч.-практ. конф., Красноярск, 19 нояб. 2020 г. / Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П. Астафьева ; отв. ред. Е.Н. Викторук. – Красноярск, 2020. – С. 58–65.
Филина, О.Л. Современные стратегии изучения литературы в условиях диаспоры / О.Л. Филина // Современная методика преподавания литературы: стратегии развития. XXIV Голубковские чтения : материалы междунар. науч.-практ. конф., Москва, 24–25 марта 2016 г. / отв. ред. В. Ф. Чертов. – М. : Экон-Информ, 2017. – С. 12–22.
Воронцов, А.В. Чтение как социально-экономическая проблема / А.В. Воронцов // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). – 2009. – № 4. – С. 57–67.
Гладких, И.В. Создание и использование учебных кейсов в российском бизнес-образовании / И.В. Гладких, О.Н. Алканова // Рос. журн. менеджмента. – 2014. – Т. 12, № 2. – С. 99–116.
Жуматова, М.Г. Метод кейс-стади в обучении студентов вузов / М.Г. Жуматова, Н.А. Мырзабаева, А.К. Кайырбеков // Вестн. КазНМУ. – 2015. – № 1. – С. 390–391.
Ветрила, Е.В. Кейс-технологии в преподавании юридических дисциплин / Е.В. Ветрила // Вестн. Ун-та Рос. акад. образования. – 2016. – № 3. – С. 23–28.
Гладких, И.В. Методические рекомендации по разработке учебных кейсов / И.В. Гладких // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 8. – 2005. – Вып. 2 (№ 16). – С. 169–194.
Tolkien, J. R.R. The Hobbit or There and Back Again / J. R.R. Tolkien. – UK : Harper Collins UK, 2012. – 300 c.