PSYCHOLOGICAL FEATURES OF INDIVIDUALS WITH REFLEXIVE AND NON-REFLEXIVE VIEWS OF THE EMOTIONAL INTELLIGENCE
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article presents the results of a comparison of representatives of reflective and non-reflective kinds of highly and low emotional intelligence on the performance of temperament, emotional creativity, personality traits by R. Cattell and characteristics of social and psychological adaptation.
It was found that the common characteristic that distinguishes the respondents belonging to the reflective kinds EI, from individuals with non-reflexive forms of emotional intelligence is an expression of the efficiency / authenticity. Thus in contrast to the highly non-reflective kind of EI in subjects belonging to his reflective of its species are found higher rates of emotional creativity, as measured by self-report, efficiency and a lower level of maladaptive, self-rejection, emotional discomfort, and external control statements.
Common to respondents with low reflective kinds of EI traits as opposed to individuals belonging to his non-reflexive forms are higher objective and social emotions, as well as lower rates of Q1 factor and internality.
Thus, the deeper an individual's awareness of his own highly developed level of EI, the more pronounced his individually-typological and personal characteristics that contribute to the adaptability and experience of emotional well-being. On the contrary, the deeper your own individual perceived low level of EI, the more pronounced his individually-typological and personal properties, they prevent.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I. ANDREEVA, Polotsk State University
канд. психол. наук, доц.
References
Ушаков, Д.В. Социальный и эмоциональный интеллект: надежды, сомнения, перспективы / Д.В. Ушаков // Социальный и эмоциональный интеллект: от процессов к измерениям / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. : Ин-т психологии РАН, 2009. – С. 11–30.
Андреева, И.Н. Структура эмоционального интеллекта у специалистов психологических, педагогических и технических специальностей / И.Н. Андреева // Пед. наука и образование. – 2016. – № 3 (17). – С. 38–45.
Карпов, А.В. Рефлексивность как психическое свойство / А.В. Карпов // Психол. журн. – 2003. – Т. 24, № 5. – С. 45–57.
Ушаков, Д.В. Социальный интеллект и его измерение / Д.В. Ушаков // Социальный интеллект: теория, измерение, исследования / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. : Ин-т психологии РАН, 2004. – С. 129–140.
Люсин, Д.В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн / Д.В. Люсин // Психол. диагностика. – 2006. – № 4. – С. 3–22.
Самсонова, А.О. Интеллектуальная рефлексия как фактор адаптации студентов-первокурсников к учебной деятельности / А.О. Самосонова // Мир науки, культуры, образования. – 2013. – № 1 (38). – С. 67–69.
Двойнин, А.М. Эмоциональный интеллект и рефлексивность студентов-психологов / А.М. Двойнин, Г.И. Данилова // Вестн. ПСТГУ IV : Педагогика. Психология. – 2012. – Вып. 1 (24). – С. 121–134.
Ульянова, Н.П. Модели развития социального интеллекта у детей подросткового возраста / Н.П. Ульянова // Молодой ученый. – 2012. – № 3. – С. 417–419.
Petrides, K.V. On the dimensional structure of emotional intelligence / K.V. Petrides, A. Furnham // Personality and Individual Differences. – 2000. – V. 29. – P. 313–320.
Mayer, J.D. Mayer – Salovey – Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). User’s Manual / J.D. Mayer, P. Salovey, D. Caruso. – Toronto : Multi-Health Systems, 2002. –110 p.
Андреева, И.Н. Адаптация теста эмоционального интеллекта MSCEIT V 2.0 на белорусской выборке / И.Н. Андреева // Психол. журнал. – 2012. – № 1-2. – С. 66–80.
Валуева, Е.А. Эмпирическая верификация модели соотношения предметных и эмоциональных способностей / Е.А. Валуева, Д.В. Ушаков // Психология. – 2010. – Т. 7. – № 2. – С. 103–114.
Averill, J.R. Individual differences in emotional creativity: structure and correlates / J.R. Averill // Journal of Personality. – 1999. – 67:2. – P. 331–371.
Андреева, И.Н. Адаптация опросника эмоциональной креативности (ECI) / И.Н. Андреева // Психол. журнал. – 2011. – № 1-2. – С. 75–81.
Русалов, В.М. Опросник структуры темперамента: метод. пособие / В.М. Русалов. – М. : Изд-во Ин-та психологии АН СССР, 1990. – С. 4–10.
Лучшие психологические тесты / сост. М.В. Оленникова. – М. : АСТ; СПб. : Сова, 2010. – 639 с.
Осницкий, А.К. Определение характеристик социальной адаптации / А.К. Осницкий // Психология и школа. – 2004. – № 1. – С. 43–56.
Most read articles by the same author(s)
- A. KRYLOVA, I. ANDREEVA, NONVIOLENT COMMUNICATION IS AN EFFECTIVE WAY OF INTERACTING WITH OTHERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- V. KLEMANTOVICH, I. ANDREEVA, PERSONALITY TRAITS OF GIRLS WITH THE NAMES VICTORIA AND ANASTASIA, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- V. RADZIKHOVSKAYA, I. ANDREEVA, EXPERIMENTAL FORMATION OF SUBJECTIVE SENSATION OF HAPPINESS IN STUDENTS BY MEANING OF EXECUTION OF INTENT ACTION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)
- P. PORTNOVA, I. ANDREEVA, INFLUENCE OF GENDER AND THE PRESENCE OF SPECIALLY ORGANIZED MOTOR ACTIVITIES ON EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL CREATIVITY (ON THE EXAMPLE OF THE EARLY ADULT PERIOD), Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2021)
- D. KURILENKO, I. ANDREEVA, SELF-ATTITUDE OF YOUNG PEOPLE AND THEIR SOCIAL ATTITUDES IN RELATIONSHIP TO PARENTAL RELATIVES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2021)