RATING SYSTEM OF RESULTS’ EVALUATION IN BASIC PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS

Main Article Content

V. NOVITSKAYA

Abstract

Ensuring the measurability of educational activity results is an unresolved problem in the quality management of students’ basic physical education. A wide range of problems facing the discipline "Physical Culture" and the various nature of controlled objects complicate the logic of the educational process and the structure of monitoring and evaluation activities. The basis of the presented methodology is the author's approach to assessing the dynamics of physical fitness, a differentiated rating system, taking into account the specifics of the training department. The article also describes the computer program BSU_PE_STATS ©, developed by the author in order to increase the efficiency and productivity of measures to implement the rating system of evaluation in the educational process of the discipline "Physical Culture".

Article Details

How to Cite
NOVITSKAYA, V. (2017). RATING SYSTEM OF RESULTS’ EVALUATION IN BASIC PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 243-248. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3077
Section
Physical Education and Sports

References

Суслаков, Б.А. Спортивная метрология / Б.А. Суслаков. – М. : Ред.-изд. отдел ГЦОЛИФКа, 1981. – 27 с.

Смышнов, К.М. Рейтинговая система управления обучением студентов факультета физической культуры / К.М. Смышнов // Теория и практика физической культуры. – 2007. – № 6. – С. 4–6.

Загревская, А.И. Рейтинговая система оценки качества образования по физической культуре / А.И. Загревская // Теория и практика физической культуры. – 2007. – № 3. – С. 9–13.

Звонников, В.И. Контроль качества обучения при аттестации: компетентностный подход : учеб. пособие / В.И. Звонников, М.Б. Челышкова. – М. : Логос, 2009. – 271 с.

Наскалов, В.М. Физическое воспитание студентов вузов на современном этапе / В.М. Наскалов // Ученые записки ун-та им. П.Ф. Лесгафта. – 2011. – № 12 (70). – С. 87–92.

Сыренков, С.В. Система рейтинга / С.В. Сыренков // Физ. культура в школе. – 1992. – № 11–12. – С. 22–23.

Рейтинг и проблемно-модульное обучение в учебном процессе по физическому воспитанию / Т.Г. Коваленко [и др.] // Теория и практика физической культуры. – 1999. – № 10.

Широбоков, Д.В. Влияние рейтинг-контроля физкультурно-спортивной деятельности на физическую подготовленность студентов / Д.В. Широбоков // Ученые записки ун-та им. П.Ф. Лесгафта. – 2009. – №2 (48). – С. 96–101.

Addressing Educational Reform: Exploring PE Metrics as a System to Measure Student Achivement in Physical Education / G. Hushman [et al.] // The Physical Educator. – 2015. – Vol. 72. – P. 179–191.

Хведченя, Л.В. Педагогическая квалиметрия: историко-методологический аспект / Л.В. Хведченя // Весн. Беларус. дзярж. ун-та. Сер. 4, Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. – 2011. – № 3. – С. 108–111.

Подласый, И.П. Педагогика. Новый курс : учебник для студентов. пед. вузов. В 2 кн. / И.П. Подласый. – М. : ВЛАДОС, 1999. – Кн. 1. Общие основы. Процесс обучения. – C. 273.

Дифференцированный подход в физкультурном образовании / С.Н. Симонов [и др.] // Теория и практика физической культуры. – 2007. – № 8. – С. 24–28.

Вклад П.Ф. Лесгафта в разработку системы физического образования в России / С.Е. Бакулев [и др.] // Теория и практика физ. культуры. – 2016. – № 10. – С. 3–5.

Коледа, В.А. Концептуальные позиции физического воспитания студентов / В.А. Коледа, В.И. Новицкая // Весн. БДУ. Сер. 4, Филология, журналистика, педагогика. – 2016. – № 2. – С. 124–130.

Новицкая, В.И. Методика рейтинговой оценки результатов общего физкультурного образования студентов / В.И. Новицкая, В.А. Коледа // Современные проблемы физического воспитания и формирования здорового образа жизни студенческой молодежи : сб. ст. Респ. науч.-практ. конф., Минск, 22 марта 2016 г. / редкол.: И.М. Дюмин (гл. ред.) [и др.]. – Минск : МИТСО, 2016. – С. 38–41.

Новицкая, В.И. Cущность общего физкультурного образования студентов и его оценка / В.И. Новицкая, В.А. Коледа // Выш. шк. – 2015. – № 4 (108). – С. 63–66.