THE PRAGMATIZATION OF EDUCATION IS THE CONCEPTUAL BASIS OF TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The аrticle is devoted to consideration of some aspects of modernization of training of future teachers. An overall objective of modernization is creation of the sociо-economic mechanism having stability and dynamism of the development and capable to provide compliance of system of the higher education to requirements of society. The attention of authors of article is drawn to the characteristic of a current trend in development of society and education which defines the leading lines of innovations at the higher school. It is about a pragmatization which is shown in rapprochement of contents and the organization of education with specifics of future professional activity of the expert. The pragmatization is fixed by principle of orientation of education to practice. The experience of implementation of the practical-focused concept of higher education created by staff of pedagogical faculty of the Grodno state university of Yanka Kupala (Republic of Belarus) is presented in article.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
N. MIHAILOVA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
References
Журавков, М.А. Об имплементации инструментов Европейского пространства высшего образования / М.А. Журавков // Выш. шк. – 2015. – № 3. – С. 3-5.
Титович, И.В. Основные направления модернизации национальной системы высшего образования в условиях присоединения Республики Беларусь к Европейскому пространству высшего образования [Электронный ресурс] / И.В. Титович // Офис программы Erasmus+.
Анисимов, П.Ф. Состояние и перспективы научно-методического обеспечения инновационного развития системы среднего профессионального образования / П.Ф. Анисимов, Г.В. Мукаметзянова // Образоват. политика. – 2005. – № 1.
Концептуальное обоснование и этапы моделирования программы практико-ориентированной подготовки педагогических кадров (воспитателей) в условиях сетевого взаимодействия образовательных организаций ВО и ДО / Г.Н. Толкачева [и др.] // Психол. наука и образование. - 2014. – Т. 19. – № 3. – C. 168–185.
Чекина, Е.В. Организационно-содержательное обновление профессиональной подготовки будущих педагогов в условиях взаимодействия университета с организациями-заказчиками кадров / Е.В. Чекина, Н.С. Михайлова, С.Я. Кострица // Междунар. журн. приклад. и фундам. исслед. – 2015. - № 6. - С. 509-513.
Меркулова, О.П. Психологическая поддержка повышения произвольности и развития рефлексии учебной деятельности студентов / О.П. Меркулова // Вестн. РГГУ. – 2015. – № 4. – С. 86–105.
Меркулова, О.П. Программа курса «Практикум академической компетентности» / О.П. Меркулова, Л.В. Бондарева // Оптимизация процесса социальной адаптации студентов к новым условиям жизнедеятельности: теоретические и методические аспекты. – М. : РС дизайн, 2013. – С. 325–344.
Анисимов, О.С. Методологический словарь для управленцев / О.С. Анисимов. – М. : Энцикл. управлен. знаний, 2002. – 295 с.
Громыко, Ю.В. Проектное сознание : рук. по программированию и проектированию в образовании для систем стратег. упр. / Ю.В. Громыко. – М. : Paideia, 1997. – 560 с.
Михайлова, Н.С. Самообразовательная деятельность и академическая компетентность как факторы академической успешности студентов / Н.С. Михайлова // Междунар. журн. эксперим. образования. – 2016. – № 2. – С. 268–272.
Чекина, Е.В. Конструирование педагогических бизнес-проектов // Е.В. Чекина // Нар. асвета. – 2015. – № 10. – С. 14–16.