READINESS OF FUTURE TEACHERS FOR EDUCATIONAL ACTIVITIES: STRUCTURAL COMPONENTS AND THEIR CONTENTS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The main structural components of the readiness of future teachers for educational activities are the needmotivational, cognitive, operational-activity, evaluation-reflective components.
Their content is intended to provide educational competencies and humane-personal orientations. The complex of educational competences includes academic, professional and social-personal competences that define creative needs (in professional self-assertion, creative self-expression, active development of the world, a holistic sense of dignity, in the cognition and improvement of a growing person, self) and serve as indicators for measuring the readiness.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
V. KOZEL, Baranavichy State University
канд. пед. наук, доц.
References
Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2000. – 712 с.
Колесникова, И.А. Смыслы и логика подготовки педагога-воспитателя (отклик на появление профессионального стандарта специалиста в области воспитания) [Электронный ресурс] / И.А. Колесникова // Непрерывное образование: XXI век. – 2017. – Вып. 1 (17)/ – Режим доступа : http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3404. – Дата доступа: 03.04.2017. – С. 1–11.
Узнадзе, Д.Н. Психология установки / Д.Н. Узнадзе. – СПб. : Питер, 2001. – 416 с.
Жук, О.Л. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход / О.Л. Жук. – Минск : РИВШ, 2009. – 336 с.
Дьяченко, М.И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М.И. Дьяченко, Л.А. Кандыбович. – Минск : Университетское, 1976. – 165 с.
Карпенко, Л.А. Краткий психологический словарь / Л.А. Карпенко, А.В. Петровский. – М. : Просвещение, 2005. – 851 с.
Сластенин, В.А. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя / В.А. Сластенин, А.И. Мищенко. – М. : Логос, 2000. – 422 с.
Максакова, В.И. Педагогическая антропология / В.И. Максакова. – М. : Академия, 2008. – 205 с.
Сманцер, А.П. Превентивная педагогика: методология, теория, методика / А.П. Сманцер, Е.М. Рангелова. – Минск : БГУ, 2008. – 263 с.
Яковлева, Ю.В. Педагогическое обеспечение развития эмоциоальной устойчивости будущих учителей : дис. … канд. пед. наук / Ю.В. Яковлева. – Ярославль, 2015. – 240 л.