READINESS OF FUTURE TEACHERS FOR EDUCATIONAL ACTIVITIES: STRUCTURAL COMPONENTS AND THEIR CONTENTS

Main Article Content

V. KOZEL

Abstract

The main structural components of the readiness of future teachers for educational activities are the needmotivational, cognitive, operational-activity, evaluation-reflective components.


Their content is intended to provide educational competencies and humane-personal orientations. The complex of educational competences includes academic, professional and social-personal competences that define creative needs (in professional self-assertion, creative self-expression, active development of the world, a holistic sense of dignity, in the cognition and improvement of a growing person, self) and serve as indicators for measuring the readiness.

Article Details

How to Cite
KOZEL, V. (2017). READINESS OF FUTURE TEACHERS FOR EDUCATIONAL ACTIVITIES: STRUCTURAL COMPONENTS AND THEIR CONTENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 18-25. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3083
Section
Pedagogy
Author Biography

V. KOZEL, Baranavichy State University

канд. пед. наук, доц.

References

Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2000. – 712 с.

Колесникова, И.А. Смыслы и логика подготовки педагога-воспитателя (отклик на появление профессионального стандарта специалиста в области воспитания) [Электронный ресурс] / И.А. Колесникова // Непрерывное образование: XXI век. – 2017. – Вып. 1 (17)/ – Режим доступа : http://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3404. – Дата доступа: 03.04.2017. – С. 1–11.

Узнадзе, Д.Н. Психология установки / Д.Н. Узнадзе. – СПб. : Питер, 2001. – 416 с.

Жук, О.Л. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход / О.Л. Жук. – Минск : РИВШ, 2009. – 336 с.

Дьяченко, М.И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М.И. Дьяченко, Л.А. Кандыбович. – Минск : Университетское, 1976. – 165 с.

Карпенко, Л.А. Краткий психологический словарь / Л.А. Карпенко, А.В. Петровский. – М. : Просвещение, 2005. – 851 с.

Сластенин, В.А. Профессионально-педагогическая подготовка современного учителя / В.А. Сластенин, А.И. Мищенко. – М. : Логос, 2000. – 422 с.

Максакова, В.И. Педагогическая антропология / В.И. Максакова. – М. : Академия, 2008. – 205 с.

Сманцер, А.П. Превентивная педагогика: методология, теория, методика / А.П. Сманцер, Е.М. Рангелова. – Минск : БГУ, 2008. – 263 с.

Яковлева, Ю.В. Педагогическое обеспечение развития эмоциоальной устойчивости будущих учителей : дис. … канд. пед. наук / Ю.В. Яковлева. – Ярославль, 2015. – 240 л.