THE THEORETICAL BASIS OF THE STUDY OF FREE TIME OF YOUNGER ADOLESCENTS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Free time of a teenager can be a factor of social education and spiritual development of his personality only if conscious and purposeful use of this time to the personality. Independent its use in adolescents or enriched for sequential cooperation with adults, or remain natural and will not lead to the creative development of the personality itself. The various types of school activity in the framework of free time (leisure, self-education, creativity, etc.) contribute to the development of social experience and the development of the younger generation of their own value orientations. Particularly relevant is now becoming the study of free time of teenagers. First of all, due to the fact that value orientations are an important element of personality structure, defining its social and moral importance for the development of society. It is important to examine the factors contributing to the development of the individual in free time and to determine the most effective ways of the organization of leisure activities of adolescents.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Патрушев, В.Д. Удовлетворенность свободным временем как социальный показатель / В.Д. Патрушев // Социол. исследования. – 1980. – № 1. – С. 129–140.
Грушин, А.Б. Свободное время. Актуальные проблемы / А.Б. Грушин. – М. : Мысль, 1967. – 175 с.
Неценко, А.В. Свободное время и его использование / А.В. Неценко ; о-во «Знание» РСФСР, Ленингр. отд-ние. – Л., 1964. – 56 с.
Пименова, В.Н. Соотношение свободного времени общества и личности в период перехода к коммунизму / А.Н. Пименова ; Ин-т философии. – М., 1965. – 20 с.
Гарипов, Л.Ф [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-05/dissertaciya-formirovanie-kultury-dosuga-mladshih-shkolnikov-v-protsesse-kompyuternyh-igr. – Дата доступа: 01.09.2017.
Социология свободного времени [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://refdb.ru/look/1134174.html. – Дата доступа: 01.09.2017.
Малахова, И.А. Развитие креативности личности в социокультурной сфере: педагогический аспект / И.А. Малахова. – Минск : Бел. гос. ун-т культуры и искусств, 2006. – 327 с.
Воловик, А.Ф. Педагогика досуга : учебник / А.Ф. Воловик, В.А. Воловик. – М. : Флинта ; Моск. психол.-социал. ин-т, 1998. – 240 с.
Киселева, Г.Г. Основы социально-культурной деятельности / Г.Г. Киселева. – М., 1995. – 302 с.