ACTIVIZATION OF FIGURATIVE REPRESENTATIONS AT PUPILS OF THE I STEP OF THE GENERAL SECONDARY EDUCATION IN THE COURSE OF THE EXPLICATION OF INTERDISCIPLINARY PROPERTIES OF MUSIC
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article is about music lessons with systematic application of inter subject communications and additions. Such style of teaching promotes a study of a training material by means of attraction of parallel knowledge of general education disciplines. It helps to estimate art representations of pupils objectively. It opens the process of comprehension by pupils of a figurative entity of music. It shows different adaptations of the available knowledge and abilities to the current fragments of educational and out-of-school activities. Operating by inter subject properties of music in lessons promotes a ratio of results of musical perception with "objective reality". It helps to develop pupils’ abstract thinking and to intensify associative imagination, to enrich speech and its written statement, to form of logical thinking. A large variety of different methods of emotional and intellectual stimulation of informative pupils’ activity and substantial and semantic analysis of thinking, reflection and communication are presented in this article. Algorithms of the designated methods are implemented taking into account psychology and pedagogical, logical-methodological and musical technology factors of educational process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Горюнова, Л.В. На пути к педагогике искусства / Л.В. Горюнова // Музыка в школе. – 1988. – № 2. – С. 7–16.
Сухомлинский, В.А. О воспитании / В.А. Сухомлинский. – М. : Педагогика, 1979. – 470 с.
Медушевский, В. Музыковедение / В. Медушевский // Спутник учителя музыки / сост. Т.В. Челышева. – М. : Просвещение, 1993. – 240 с.
Петрушин, В.И. Музыкальная психология : учеб. пособие для студентов и преподавателей / В.И. Петрушин. – М. : ВЛАДОС, 1997. – 384 с.
Осеннева, М.С. Методика музыкального воспитания младших школьников / М.С. Осеннева, Л.А. Безбородова. – М. : Акад., 2001. – 368 с.
Голешевич, Б.О. Содержание общего музыкального образования эвристического типа / Б.О. Голешевич // Инновации в современном музыкально-художественном образовании : материалы Второй междунар. науч.-практ. конф., Екатеринбург, 28–30 окт. 2008 г. – С. 135–141.
Данилов, М.А. Дидактика / М.А. Данилов, Б.П. Есипов. – М. : АПН РСФСР, 1957. – 518 с.
Бархаев, Б.П. Педагогическая психология / Б.П. Бархаев. – СПб. : Питер, 2007. – 448 с.
Семенов, И.Н. Проблемы и принципы построения метода содержательно-смыслового анализа мышления, рефлексии и общения / И.Н. Семенов // Методы исследования мышления и общения в производственной деятельности. – Ярославль, 1989. – 96 с.
Большой словарь иностранных слов / сост. А.Ю. Москвин. – М. : Центрполиграф, 2007. – 816 с.