PRECONDITIONS FOR FORMING A COMMUNICATION SYSTEM WITH PUBLICITY IN THE REPUBLIC OF BELARUS

Main Article Content

I. SIDORSKAYA

Abstract

The article considers the prerequisites for the formation of a system of public relations in the Republic of Belarus in the late 1980s and early 1990s. The lack of research on genesis and evolution of public relations in Belarus is revealed. The article singles out a set of prerequisites for the emergence of public relations as a type of specialized information and communication activity is. The importance of public opinion in shaping the need for public relations is emphasized. The connection between the important role of public opinion and the developed public sphere was noted. It is proved that as an independent type of activity, different from agitation and propaganda, public relations arise in Belarus in the early 1990s. It is concluded that the history of public relations in Belarus should be considered taking into account the close connection of its evolution with sociopolitical, economic and cultural transformations in the country.

Article Details

How to Cite
SIDORSKAYA, I. (2017). PRECONDITIONS FOR FORMING A COMMUNICATION SYSTEM WITH PUBLICITY IN THE REPUBLIC OF BELARUS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 122-126. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3100
Section
Philosophy
Author Biography

I. SIDORSKAYA, Faculty of Journalism of the Belarusian State University, Minsk

канд. филос. наук, доц.

References

Векслер, А.Ф. История public relations: Попытка хронологии / А.Ф. Векслер // Советник. – 1998. – № 9–12; 1999. – № 1.

Герасимова, Г.И. Связи с общественностью: институциональный уровень управления / Г.И. Герасимова. – Тюмень : ТюмГНГУ, 2015. – 254 с.

Кривоносов, А.Д. Основы теории связей с общественностью / А.Д. Кривоносов, О.Г. Филатова, М.А. Шишкина. – СПб. : Питер, 2011. – 384 с.

Кужелева-Саган, И.П. Генезис и история паблик рилейшнз: анализ интерпретаций : учеб. пособие / И.П. Кужелева-Саган. – Томск : Дельтаплан, 2004. – 250 с.

Шишкина, М.А. Паблик рилейшнз в системе социального управления / М.А. Шишкина. – СПб. : Русич, Палладамедиа, 1999. – 448 с.

Федотова, Л.Н. Судьба связей с общественностью и рекламы: от разъединения и обратно / Л.Н. Федотова // Сб. материалов XIX Междунар. науч.-метод. конф. зав. каф. маркетинга, рекламы и связей с общественностью, дизайна и смеж. направлений / под общ. ред. д-ра филол. наук, проф. В.А. Евстафьева. – М. : Изд-во Моск. гуманитар. ун-та, 2015. – С. 51–57.

Душкина, М.Р. PR и продвижение в маркетинге: коммуникация и воздействие, технологии и психология : учеб. пособие / М.Р. Душкина. – СПб. : Питер, 2010. – 560 с.

Habermas, J. Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society / J. Habermas // Тr. T. Burger, F. Lawrence. – Cambridge (Mass.), 1989 [1962].

Гавра, Д.П. Публичная сфера: культурная и политическая традиция / Д.П. Гавра // PR-диалог. – 2000. – № 3. – C. 25–31.

Савицкая, Л.А. Адаптация государственных органов управления к белорусской медиасфере в конце ХХ – начале XXI века (развитие связей с общественностью) / Л.А. Савицкая. – Минск : БГУ, 2015. – 135 с.

Тульчинский, Г.Л. Public Relations. Репутация, влияние, связи с прессой и общественностью, спонсорство / Г.Л. Тульчинский. – СПб. : Гос. акад. культуры ; Ин-т культ, программ Ком-та по культуре, 1994. – 80 с.