PSYCHO-PEDAGOGICAL FEATURES OF HEALTH CULTURE FORMATION OF PRESCHOOL CHILDREN

Main Article Content

O. LATYGOVSKAYA

Abstract

In the context of a modern, social and cultural situation in connection with the worsening socio-economic problems of society and the deterioration of children's health, the role of education in shaping the culture of health and healthy lifestyles of students of different age groups from pre-school level of education. In the context of a modern, social and cultural situation in connection with the worsening socio-economic problems of society and the deterioration of children's health, the role of education in shaping the culture of health and healthy lifestyles of students of different age groups from pre-school level of education. The article is of a theoretical nature, which presents informative and comprehensive analysis of the problem being studied. The essence of the phenomenon of the "culture of health of preschool children" as a set of value-child relationship to health, as well as personally and socially meaningful ways of activities aimed at the acquisition of physical, mental and social well-being. The author identified psychological and pedagogical features of formation of culture of health of preschool children, describe the factors and criteria to form a value attitude to health preschooler. The characteristic of the concept of "elementary, primary health-competence" as an indicator of the child's readiness to independently solve the problem of a healthy lifestyle and safe behavior.

Article Details

How to Cite
LATYGOVSKAYA, O. (2016). PSYCHO-PEDAGOGICAL FEATURES OF HEALTH CULTURE FORMATION OF PRESCHOOL CHILDREN. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 35-41. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3963

References

Аллакаева, Л.М. Педагогические основы формирования культуры здоровья школьников : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Л.М. Аллакаева. – Н. Новгород, 2004. – 24 с.

Воднева, Е.В. Педагогические условия формирования ценностного отношения к здоровью у детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Е.В. Воднева. – Смоленск, 2003. – 25 с.

Гогоберидзе, А.Г. Исследовательская работа кафедры в рамках научных проектов: концепция организации образования детей старшего дошкольного возраста / А.Г. Гогоберидзе // Педагогика детства: петербургская научная школа. – СПб., 2005. – С. 50–64.

Государственная программа «Здоровье народа и демографическая безопасность Республики Беларусь» на 2016–2020 годы [Электронный ресурс] : постановление Совета Министров Респ. Беларусь от 14.03.2016 № 200 // Нац. правовой Интернет-портал Респ. Беларусь.

Деркунская, В. А. Воспитание ценностного отношения к здоровью и здоровому образу жизни у детей младшего дошкольного возраста / В.А. Деркунская, М.Г. Коршунова // Детский сад от А до Я. – 2011. – № 5. – С. 42–44.

Ежкова, Н.С. Образование с позиций возрастных ценностей / Н.С. Ежкова // Дошкол. воспитание. – 2007. – № 4. – С. 6–9.

Кодекс об образовании Республики Беларусь : 17 янв. 2011 г., № 243-3 : принят Палатой представителей 2 дек. 2010 г. : одобр. Советом Респ. 22 дек. 2010 г. : Кодекс вступает в силу с 1 сент. 2011 г. // Нац. реестр правовых актов Респ. Беларусь. – 2011. – № 13. – 2/1795.

Кларина, Л.М. Проблема развития физических представлений у детей дошкольного возраста / Л. М. Кларина // Упр. дошкол. образовательным учреждением. – 2015. – № 8. – С. 105–111.

Кудаланова, Л.П. Структура и особенности становления компетентности в области укрепления здоровья детей дошкольного возраста / Л.П. Кудаланова // Фундамент. исслед. – 2013. – № 1–3. – С. 623–627.

Миконен, Е.Ю. Культура здоровья дошкольника как педагогическая проблема / Е.Ю. Миконен // Молодой ученый. – 2014. – № 3. – С. 965–967.

Родионова, Е.Б. Социально-культурные условия формирования основ здорового образа жизни дошкольников средствами игровых технологий : автореф. дис. … канд. пед. наук :13.00.05 / Е.Б. Родионова. – Тамбов, 2015. – 29с.

Сергейко, С.А. Формирование у дошкольников ценностного отношения к здоровью / С.А. Сергейко, В.С. Сурмач // Педагогика и психология детства: современное состояние, перспективы развития : сб. науч. ст. / Гродн. гос. ун-т им. Я. Купалы ; редкол.: С.А. Сергейко [и др.] ; под общ. ред. В.Т. Чепикова. – Гродно : ГрГУ, 2011. – С. 131–136.

Токаева, Т.Э. Ребенок дошкольного возраста как субъект физкультурно-оздоровительной деятельности / Т.Э. Токаева // Инструктор по физкультуре. – 2010. – № 4. – С. 4–13.

Учебная программа дошкольного образования : учеб. изд. / М-во образования Респ. Беларусь ; редкол. Л.Б. Сопот, Е.И. Иванова ; под общ. ред. Г.И. Бондаренко. – Минск : НИО, 2012. – 399 с.

Хуторской, А.В. Ключевые компетенции: технология конструирования / А.В. Хуторской // Нар. образование. – 2003. – № 5. – С. 58–65.

Шишов, С.Е. Компетентностный подход в образовании: прихоть или необходимость / С.Е. Шишов, И.Г. Агапов // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2000. – № 2. – С. 58–62.