VIRTUAL LABORATORY EXERCISE OF MILITARY STUDENTS AT MILITARY ACADEMY FOR THE ADOPTION OF MILITARY COMMAND DECISIONS DURING MILITARY SERVICE AND WARFARE

Main Article Content

G. SHUNINA
O. KOZHEVKO

Abstract

The work is dedicated to the use of mathematical models as the basis of a virtual software and mathematical techniques of professional mathematical significant knowledge and skills development of military students. As a means of learning higher mathematics students developed, tested and operates a single innovative software and mathematical laboratory practice with different conditions of military applications, corresponding to different military command function. It is a system of seven virtual simulators and mathematical software in the classroom for higher mathematics. Each laboratory work performed cadet ends registration of a written report, which shall contain the personal job description of the stages of its implementation, computer calculations, additional calculations, preparation of the necessary tables and graphs, meaningful analysis of the results and the list of operational-tactical advice and the best military team solutions. The military student does not fulfill all the laboratory work in this specialty, is not allowed for the exam (offset) in mathematics. The paper stated objectives, formulated military-applied problems described mathematical models and set the main tasks for the military students command specialties Combined Arms Faculty, the Faculty of the Internal Troops, Faculty of Missile Troops and Artillery and Aviation Faculty at the Military Academy of the Republic of Belarus on virtual software and mathematical laboratory simulators № 1, № 3 and № 5 on the new curriculum the subject "The Fundamentals of Higher Mathematics". In these simulators military students form their ability to militarytactical thinking, practical skills tactical analysis, learn to predict the development of military operations and make better military command decisions accordingly using a linear developing processes, differential models and probabilistic models in military affairs.

Article Details

How to Cite
SHUNINA, G., & KOZHEVKO, O. (2016). VIRTUAL LABORATORY EXERCISE OF MILITARY STUDENTS AT MILITARY ACADEMY FOR THE ADOPTION OF MILITARY COMMAND DECISIONS DURING MILITARY SERVICE AND WARFARE. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 57-67. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3967
Section
Methodology
Author Biography

G. SHUNINA, Military Academy of the Republic of Belarus, Minsk

канд. пед. наук

References

Столяр, А.А. Педагогика математики / А.А. Столяр. – Минск : Высш. шк., 1986. – 414 с.

Андреев, В.И. Педагогика высшей военной школы : учеб.-метод. комплекс / В.И. Андреев. – Минск : Воен. акад. Респ. Беларусь, 2007. – 210 с.

Новик, И.А. Современные тенденции в проведении исследований по теории и методике обучения естественным наукам (математике, физике, информатике) / И.А. Новик. – Минск : БГПУ, 2005. – 52 с.

Бровка, Н.В. Формы и средства интеграции теории и практики обучения студентов математике : учеб.-метод. пособие / Н.В. Бровка. – Минск : БГПУ, 2009. – 192 с.

Шунина, Г.А. Формирование математических профессионально значимых знаний и умений курсантов военно-командных специальностей Военной академии : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Г.А. Шунина; Бел. гос. пед. ун-т. – Минск, 2014. – 27 с.

Шунина, Г.А. Обучение курсантов факультета внутренних войск Военной академии математической поддержке в ходе принятия служебно-командных решений / Г.А. Шунина // Весн. Вiцеб. дзярж. ўн-та. – 2015. – № 4 (88). – С. 84–91.

Шунина, Г.А. Методика формирования математических профессионально значимых знаний и умений курсантов военно-командных специальностей факультета ракетных войск и артиллерии и авиационного факультета Военной академии / Г.А. Шунина // Весн. Брэст. дзярж. ўн-та. – 2016. – № 1. – С. 69–80.

Шунина, Г.А. Обучение курсантов командных специальностей Военной академии умениям математической поддержки принятия решений / Г.А. Шунина // Весн. Вiцеб. дзярж. ўн-та. – 2013. – № 1 (73). – С. 89–95.

Шунина Г.А. Математическая поддержка принятия военно-командных решений / Г.А. Шунина, Д.А. Гошко // Современные методы теории функций и смежные проблемы : материалы Междунар. конф. Воронежской зимней математической школы, Воронеж, 27 янв. – 2 февр. 2015 г. – Воронеж : ВГУ, 2015. – С. 164–165.

Шунина, Г.А. Система математических военно-прикладных задач для профессиональной направленности обучения курсантов внутренних войск / Г.А. Шунина, Д.А. Калачев // Современные методы теории краевых задач :тезисы докладов Воронежской весенней математической школы «Понтрягинские чтения – XХVI», Воронеж, 3–9 мая 2015 г. / Воронеж. гос. ун-т. – Воронеж, 2015. – С. 225–226.

Шунина, Г.А. Виртуальный тренажер принятия оперативно-тактических решений с помощью математических дифференциальных моделей / Г.А. Шунина // Шестые Богдановские чтения по обыкновенным дифференциальным уравнениям : материалы Междунар. науч. конф., Минск, 7–10 дек. 2015 г. / Белорус. гос. ун-т. – Ч. 2. – Минск : ИМ НАН Беларуси, 2015. – С. 140–142.

Кожевко, О.Ф. Применение системы виртуальных математических тренажеров для формирования навыков принятия оптимальных решений / О.Ф. Кожевко, Г.А. Шунина // Военное образование : традиции, опыт и современность : материалы XIII междунар. науч.-метод. конф., 21 апр. 2016 г. / Воен. акад. – Минск : ВА РБ. – 2016. – С. 213–215.

Горянова, Е.Г. Способность к принятию оптимальных управленческих решений как базовая составляющая управленческих способностей / Е.Г. Горянова // Вектор науки. ТГУ. – 2013. – № 2 (24). – С. 403–406.