FORMATION OF INTERCULTURAL COMPETENCE IN TRAINING FOREIGN LANGUAGE USING LINGUISCULTURAL APPROACH
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Modern society assumes a tendency to establish political, social, cultural, linguistic and other connections between different world communities, which leads to information exchange, strengthening of interaction and mutual influence of representatives of different nationalities in various spheres of social and cultural life, including educational. Observed intensive integration of European countries and globalization of world political and socioeconomic processes created a situation of linguistic and cultural diversity at all levels of international contacts and cooperation. As the result of this integration in modern conditions, in the process of studying a foreign language, we can see that not only languages studied, but also cultures, national features, traditions, customs, mentality enter the dialogue. Teaching of a foreign language should not be limited only to the development of speech skills of the studied language, but interrelation and interaction of culture and language in its functioning should be taken into account. Foreign language should be considered as a tool that promotes international generality, knowledge of the studied language culture. Consequently, requirements to the level of foreign languages knowledge, as a specialty, increase, which necessitates constant search for new effective teaching tools and methods of teaching.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Конышева, А.В. Проектная методика обучения иностранному языку в контексте гуманизации образовательного процесса / А.В. Конышева // Хуманизация и демократизация на университетското образование : сб. с научни статии / четверта книга / Софийский университет «Си. Климент Охридски» ; ред.: Е. Рангелова и [др.]. – Габрово : ЕКС-Пресс, 2009. – С. 83–89.
Bennett, С. Comprehensive Multicultural Education. Тheory and Practice / C. Bennet. – Boston, London, Sydney, Toronto : Allin and Ваcоp, 1990.
Мегалова, И.А. Новейшие информационные и коммуникационные технологии формирования иноязычной компетенции в российских и зарубежных вузах: Сравнительный анализ : дис. … канд. пед. наук / И.А. Мегалова. – Саратов, 2000. – 180 л.
Гез, Н.И. Формирование коммуникативной компетентности как объект зарубежных методических исследований / Н.И. Гез // Иностранные языки в школе. – 1985. – № 2. – С. 17–24.
Tomalin, В. Cultural Awareness / B. Tomalin, S. Stempleski. – Oxford University Press, 1994.
Астафурова, Т.И. Стратегия коммуникативного поведения в профессионально значимых ситуациях межкультурного общения (лингвистические и дидактические аспекты) : дис. ... д-ра пед. наук. / Т.И. Астафурова. – М., 1997. – 324 л.
Гальскова, Н.Д. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика / Н.Д. Гальскова, Н.И. Гез. –М. : Академия, 2004. – 336 с.
Жоглина, Г.Г. Развитие умений коммуникативной компетенции на основе использования аутентичных видеодокументов : дис. ... канд. пед. наук / Г.Г. Жоглина. – Пятигорск, 1998. – 309 л.
Боровкова, Е.Е. Формирование межкультурных коммуникативных умений будущего учителя : дис. ... канд. пед. наук / Е.Е. Боровкова. – Челябинск, 1996. – 199 л.
Малькова, Е.В. Формирование межкультурной компетенции в процессе работы над текстами для чтения : дис. ... канд. пед. наук / Е.В. Малькова. – М., 2000. – 263 л.
Seelye, H.N. Teaching culture: strategies for intercultural communication / H.N. Seelye. – Lincolnwood, IL: National Textbook Co., 1994. – 190 p.
Седова, Е.А. Теоретические предпосылки формирования вторичной языковой личности студентов технического вуза в процессе обучения иностранному языку / Е.А. Седова // Молодой ученый. – 2014. – № 15. – С. 300–301.
Хубиева, Ф.Б. Развитие лингвокультурологической компетенции студентов вуза в процессе подготовки к педагогической деятельности : дис. … канд. пед. наук / Ф.Б. Хубиева. – Ставрополь, 2005. – 180 л.
Корочкина, М.Г. Формирование межкультурной компетенции в техническом университете : дис. ... канд. пед. наук / М.Г. Корочкина. – Таганрог, 2000. – 178 л.
Пассов, Е.И. Коммуникативное иноязычное образование: готовим к диалогу культур : пособие для учителей учреждений, обеспечивающих получение общ. сред. образования / Е.И. Пассов. – Минск : Лексис, 2003. – 184 с.
Bragaw, S., Multicultural Education. А Global Approach / S. Bragaw, S.W. Тhompson // Тhe American Forum for Global Education, 1992.