IMPROVING THE METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF STUDENTS IN ECONOMIC SPECIALTIES: THE AUTHOR'S APPROACH

Main Article Content

M. MALAKHOVICH

Abstract

The article is devoted to the study of the methodological foundations for the development of professional competencies of students of economic specialties. The essence of these competencies is studied, various approaches to its interpretation are considered, their advantages and disadvantages are identified. An analysis of modern types of professional competencies of economic specialists was carried out, which made it possible to group them into several enlarged groups and determine the possibilities for supplementing them. Based on the results of the study, an author's approach to improving the methodological foundations for the development of professional competencies of students of economic specialties was developed, including the substantiation of the author's interpretation of the term «professional competencies» and expanding the specific composition of these competencies, taking into account the realities of the modern world.

Article Details

How to Cite
MALAKHOVICH, M. (2023). IMPROVING THE METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF STUDENTS IN ECONOMIC SPECIALTIES: THE AUTHOR’S APPROACH. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 6-11. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2023-40-2-6-11
Section
Pedagogy
Author Biography

M. MALAKHOVICH, Belarus State Economic University, Minsk

канд. экон. наук, доц.

References

Дроздова Н.В., Лобанов А.П. Компетентностный подход как новая парадигма студентоориентированного образования. – Минск: РИВШ, 2007. – 100 с.

Иванов Д. Компетентности и компетентностный подход в современном образовании. – М.: Чистые пруды, 2007. – 32 с.

Ильин М.В., Калицкий Э.М. Разработка содержания профессионального образования на основе компетентностного подхода: метод. рекомендации. – Минск: РИПО, 2016. – 88 с.

Компетентностный подход: практика реализации: учеб.-метод. пособие / под науч. ред. д-ра филос. наук, проф. В.В. Познякова. – Минск: РИВШ, 2019. – 264 с.

Макаров А.В., Перфильев Ю.С., Федин В.Т. Компетентностно-ориентированные образовательные программы вуза: учеб.-метод. пособие / под ред. А.В. Макарова. – Минск: РИВШ, 2011. – 116 с.

Макаров А.В., Перфильев Ю.С., Федин В.Т. Реализация компетентностного подхода в системах высшего образования: отечественный и зарубежный опыт: учеб.-метод. пособие. – Минск: РИВШ, 2015. – 208 с.

Самсонова М.В. Совершенствование образовательного процесса вуза, основанного на компетентностном подходе. – М.: ИНФРА-М, 2022. – 138 с.

Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Сыманюк Э.Э. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие. – М.: Моск. психол.-соц. ин-т, 2005. – 216 с.

Вербицкий А.А., Ларионова О.Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции. – М.: Логос, 2015. – 336 с.

Остыловская О.А., Манушкина М.М., Шестаков В.Н. Профессиональные компетенции: структура, состав, особенности формирования: учеб. пособие. – Красноярск: Изд-во СФУ, 2020. – 62 с.

Развитие потенциала сотрудников: профессиональные компетенции, лидерство, коммуникации / С. Иванова, А. Глотова, Д. Болдогоев и др. – 6-е изд. – М.: Альпина Паблишер, 2017. – 277 с.

Чуланова, О.Л. Компетентностный подход в управлении персоналом: учеб. – М.: ИНФРА-М, 2020. – 368 с.

Чуланова О.Л. Управление компетенциями персонала: учеб. – М.: ИНФРА-М, 2020. – 232 с.

Чуланова О.Л. Управление персоналом на основе компетенций. – М.: ИНФРА-М, 2018. – 122 с.

Формирование профессионально-личностной стратегии современной студенческой молодежи: теория и практика / Н.В. Мартишина [и др.]. – Рязань: Концепция, 2016. – 117 с.

Формирование универсальных компетенций и гибких навыков: учеб.-метод. пособие / В.А. Хриптович [и др.]. – Минск: РИВШ, 2023. – 192 с.