THEORETICAL ASPECTS OF THE PROBLEM OF FORMATION OF COMMUNICATIVE-COGNITIVE ABILITIES IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE

Main Article Content

Y. VARANETSKAYA-LOSIK

Abstract

Analyzes the terms «skills», «communicative-cognitive skills». Substantiates the possibility of the integrated use of the term «communicative-cognitive skills» for children of preschool age. The significance of the formation of communicative-cognitive abilities in children of preschool age, as they contribute to the establishment of relations between the child and the adult, child and peers, the knowledge of objects of the surrounding reality. We consider the types of skills in the structure of communicative-cognitive activity, which includes the requirement of motivational, informational, regulatory and behavioral components, criteria and indicators.

Article Details

How to Cite
VARANETSKAYA-LOSIK, Y. (2015). THEORETICAL ASPECTS OF THE PROBLEM OF FORMATION OF COMMUNICATIVE-COGNITIVE ABILITIES IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 25-31. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/5896
Section
Pedagogy

References

Милерян, Е.А. Психология формирования общетрудовых и политехнических умений / Е.А. Милерян. – М. : Педагогика, 1973. – 229 с.

Бабанский, Ю.К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса / Ю.К. Бабанский. – М. : Просвещение, 1982. – 192 с.

Коротов, В.М. Общая методика учебно-воспитательного процесса / В.М. Коротов. – М. : Просвещение, 1983. – 224 с.

Князева, В.В. Педагогика: сл. науч. терминов / В.В. Князева. – М. : Вуз. кн., 2009. – 872 с. : ил.

Лекторский, В.А. Субъект, объект, познание / В.А. Лекторский. – М. : Наука, 1980. – 358 с.

Андреева, Г.М. Социальная психология / Г.М. Андреева. – 5-е изд., испр. и доп. – М. : Аспект-пресс, 2012. – 362, [1] с.

Вислобокова, Н.С. Познавательно-коммуникативная деятельность школьников и семантический подход / Н.С. Вислобокова. – Витебск : Изд-во ВГУ, 1999. – 103 с.

Горкальцева, Е.Н. Развитие когнитивно-коммуникативных умений на основе англоязычной популярной песни в процессе обучения иностранному языку [Электронный ресурс] / Е.Н. Горкальцева // Вестн. ТГПУ. – 2011. – № 6. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-kognitivno-kommunikativnyh-umeniy-na-osnove-angloyazychnoy-populyarnoy-pesni-v-protsesse-obucheniya-inostrannomu-yazyku. – Дата доступа: 11.03.2015.

Шеина, И.М. Межкультурная коммуникация как проявление лингвистического и культурного опыта : автореф. дис. ... д-ра филол. наук : 10.02.20 / И.М. Шеина. – М., 2010. – 50 с.

Артамонова, О.В. Формирование у старших дошкольников отношения к творческому началу в личности взрослого человека (на материале ознакомления с предметным миром) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / О.В. Артамонова. – М., 1992. – 22 с. : ил.