CORRECTIVE METHODS OF MODIFICATION IN THE ARTICULATIONS OF THE SOUNDS OF A FOREIGN LANGUAGE
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The development of the correct pronunciation of a pupil activates the acquisition of the vocabulary and of grammar, facilitates comprehension and oral expression. The mechanisms which take share in the pronunciation are closely dependent with the centers cerebral responsible for the perception of the speech.
Each language has its system of articulators and perceptive models which differ it from the other languages. The acquisition of this system makes possible to the individual to speak without accent and to easily understand the speech addressed to him. The system of the mother language prevented the fast development of the phonological models of a foreign language. This fact requires the application of the effective methods to fight with the damaging influence. The article analyzes the most extent corrective methods, determines their imperfections and their good qualities.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I. LEBEDZEVA, Minsk State Linguistic University
канд. филол. наук, доц.
References
Метлюк, А.А. Взаимодействие просодических систем в речи билингва / А.А. Метлюк. – Минск : Высш. шк., 1986. – 109 с.
Зиндер, Л.Р. Общая фонетика / Л.Р. Зиндер. – М. : Высш. шк., 1979. – 321 с.
Dufeu, B. Rythme et expression. Apprentissage de l’intonation: quand le son est aussi porteur de sens / B. Dufeu // Le français dans le monde. – Novembre-Décembre, 1986. – № 205. – P. 62–70.
Жинкин, Н.И. Механизмы речи / Н.И. Жинкин. – М. : АПН РСФСР, 1958. – 380 с.
Гальскова, Н.Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика : учеб. пособие для студентов лингвист. ун-тов и фак. иностр. яз. высш. пед. учеб. заведений / Н.Д. Гальскова, Н. И. Гез. – 3-е изд., стер. – М. : Акад., 2006. – 336 с.
Общеобразовательный стандарт высшего образования первой ступени для специальности 1-21 06 01 Современные иностранные языки (по направлениям) : утв. и введ. постановлением Мин-ва образования Респ. Беларусь от 30 авг. 2013 г. № 88.
Общая и прикладная фонетика / Л.В. Златоустова [и др.]. – М. : МГУ, 1997. – 414 с.
Евчик, Н.С. Перцептивная база языка при норме и патологии слуха / Н.С. Евчик. – Минск : МГЛУ, 2000. – 305 с.
Винарская, Е.Н. Раннее речевое развитие ребенка и проблемы дефектологии. Периодика раннего развития. Эмоциональные предпосылки освоения языка : книга для логопеда / Е.Н. Винарская. – М. : Просвещение, 1987. – 160 с.
Лурия, А.Р. Нейролингвистика / А.Р. Лурия // Теория речевой деятельности. – М. : Наука, 1968. – С. 198–209.
Бернштейн, Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности / Н.А. Бернштейн. – М. : Медицина, 1966. – 235 с.
Рапанович, А.Н. Фонетика французского языка: Курс нормативной фонетики и дикции / А.Н. Рапанович. – М. : Высш. шк., 1973. – 285 c.
Костевич, А.Г. Зрительно-слуховое восприятие аудиовизуальных программ : учеб. пособие / А.Г. Костевич. – Томск : Томск. межвуз. центр дистанц. образования, 2006. – 230 с.
Renard, R. Apprentissage d'une langue étrangère/seconde: Volume 2. La phonétique verbo-tonale / R. Renard. – Bruxelles : Éditions De Boeck Université, 2002. – 338 р.
Linguistique de la parole et apprentissage des langues. Questions autour de la méthode verbo-tonale de P. Guberina. – Mons : CIPA (Centre international de Phonétique appliquée), juin 2004. – Р. 67–87.
Billières, M. Vade-mecum de phonétique corrective à l’usage des professeurs de fle / M. Billières. – Lyon, 2005. – 30 р.