DIDACTIC SYSTEM FOR FORMING METHODOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE ENGINEERS WHEN STUDYING SPECIAL DISCIPLINES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article presents a didactic model for the formation of methodological competence of students when studying the discipline Technical Electronics using special-purpose software products Multisim and Micro-Cap, based on the concept of a three-level model of methodological analysis, including scientific, educational and methodological levels. When applying this concept, the didactic principles for developing the methodological competence of the future engineer are clarified with a presentation of each component. The main stages of educational and professional projects used during the educational process are also defined. It has been established that understanding the material being studied, independently drawing up diagrams and their implementation contribute to the research and search for a solution to the problem.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
G. BULDYK, Belarusian State Academy of Communication
д-р пед. наук, проф.
References
Булдык Г.М. Современное инженерное образование // Пед. наука и образование. – 2022. – № 2. – С. 78–83.
Лунева И.Г. Природа методологической компетентности инженера и ее целостные свойства // Изв. ВГПУ. – 2009. – С. 134–138.
Смирнов Е.И. Фундирование в профессиональной подготовке и инновационной деятельности педагога. – Ярославль: Канцлер, 2012. – 646 с.
Орехова Н.В. Компетентностный подход: некоторые аспекты методологического анализа [Электронный ресурс]. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kompetentnostnyy-podhod-nekotorye-aspekty-metodologicheskogo-analiza/viewer (дата обращения: 05.01.2024).
Кудашов В.И., Валишин П.Р. Методологические аспекты определения профессионализма инженера // Профессиональное образование в современном мире. – 2015. – № 3(18). – С. 87–94.
Савельева С.В. Формирование информационной компетентности будущих инженеров в вузе: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. – Челябинск, 2010. – 24 с.
Конопля А.И., Василенко Т.Д. Методологические принципы реализации компетентностного подхода в вузе // Высшее образование в России. – 2015. – № 1. – С. 103–108.