MODEL OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE ECONOMIC SPECIALISTS

Main Article Content

M. MALAKHOVICH

Abstract

The article is devoted to the search for an optimal solution to the current problem of developing professional competencies of students of economic specialties. The need to develop a holistic model for the development of these competencies is substantiated, taking into account both the specifics of economic education and the features of the current stage of development of the economy and society as a whole. Based on the research, the content of this model was determined, which involves the sequential implementation of three blocks of actions, the effective implementation of which will best ensure the achievement of the goal and will significantly improve the quality of training of future economic specialists.

Article Details

How to Cite
MALAKHOVICH, M. (2024). MODEL OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE ECONOMIC SPECIALISTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 21-26. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2024-41-1-21-26
Section
Pedagogy
Author Biography

M. MALAKHOVICH, Belarusian State University, Minsk

канд. экон. наук, доц.

References

Молохович М.В. Совершенствование методологических основ развития профессиональных компетенций студентов экономических специальностей: авторский подход // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2023. – № 2. – С. 6–11. DOI: 10.52928/2070-1640-2023-40-2-6-11

Остыловская О.А., Манушкина М.М., Шестаков В.Н. Профессиональные компетенции: структура, состав, особенности формирования: учеб. пособие. – Красноярск: Изд-во СФУ, 2020. – 62 с.

Иванов Д. Компетентности и компетентностный подход в современном образовании. – М.: Чистые пруды, 2007. – 32 с.

Формирование универсальных компетенций и гибких навыков: учеб.-метод. пособие / сост. В.А. Хриптович. – Минск: РИВШ, 2023. – 192 с.

Формирование профессионально-личностной стратегии современной студенческой молодежи: теория и практика / Н.В. Мартишина [и др.]. – Рязань: Концепция, 2016. – 117 с.

Кязимов К.Г. Формирование профессиональных компетенций с помощью инновационных образовательных технологий // Управление развитием персонала. – 2021. – № 3. – С. 206–210.

Шадриков В.Д. Способности человека. – М.: Ин-т практ. психологии, 1997. – 288 с.

Дружинин В.Н. Психология общих способностей. – СПб.: Питер, 2000. – 386 с.

Соколов Е.А. Психология познания: методология и методика преподавания. – М.: Логос, 2011. – 384 с.

Фергюсон Дж. Практическое пособие по развитию компетенций. – М.: Карьера Пресс, 2022. – 640 с.

Молохович М.В. Механизм развития профессиональных компетенций студентов экономических специальностей // Развитие социально-устойчивой инновационной среды непрерывного педагогического образования: сб. материалов XI Междунар. науч.-практ. конф. / Абакан (23–25 нояб. 2023 г.). – Абакан, 2023. – С. 217–219.

Ильин Г.Л. Инновации в образовании: учеб. пособие. – М.: Прометей, 2015. – 425 с.

Научно-методические инновации в высшей школе: отечественный и зарубежный опыт: сб. ст. / под ред. А.В. Макарова. – Минск: РИВШ, 2013. – 188 с.

Пальтов А.Е. Инновационные образовательные технологии: учеб. пособие. – Владимир: Изд-во ВлГУ, 2018. – 119 с.