COMPETENCE PROFILE OF LEARNER AUTONOMY OF CADETS – FUTURE OFFICERS OF INTERNAL AFFAIRS AGENCIES

Main Article Content

E. SNOPKOVA
A. SHATOVA

Abstract

Learner autonomy is an actual and significant problem of modern pedagogical knowledge, high level of activation of independent learning guarantees continuous development of cadets' cognitive thinking and learning activity, mastering and broadcasting of innovative pedagogical experience, improvement of education quality. The article considers the content of motivational, metacognitive, activity and reflexive components of cadets' learner autonomy. The general characteristic of clusters of competences in the composition of cadets' learner autonomy is presented, the fragment of competence profile of cadets' learner autonomy as a subject of learning activity are described.

Article Details

How to Cite
SNOPKOVA, E., & SHATOVA, A. (2024). COMPETENCE PROFILE OF LEARNER AUTONOMY OF CADETS – FUTURE OFFICERS OF INTERNAL AFFAIRS AGENCIES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 33-38. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2024-41-1-33-38
Section
Pedagogy
Author Biography

E. SNOPKOVA, Mogilev State A. Kuleshov University

д-р пед. наук, проф.

References

Снопкова Е.И. Академические компетенции выпускников учреждений общего среднего образования – ресурс непрерывного образования // Философско-педагогические проблемы непрерывного образования: сб. науч. ст. / Могилев (23–24 апр. 2020 г.) / под ред. М.И. Вишневского, Е.И. Снопковой. – Могилев: МГУ им. А.А. Кулешова, 2020. – С. 55–60.

Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. – 672 с.

Шатова А.В. Компонентный состав учебной автономии курсантов как педагогического феномена // Весн. Магілёў. дзярж. ўн-та імя А.А. Куляшова. Сер. С, Псіхолага-педагагічныя навукі (педагогіка, псіхалогія, методыка). – 2023. – № 2(62). – С. 45–52.

Воровщиков С.Г. Учебно-познавательная компетентность старшеклассников: состав и структура // Наука и школа. – 2007. – № 1. – С. 36–38.

Маркова А.К., Матис Т.А., Орлов А.Б. Формирование мотивации учения: книга для учителя. – М.: Просвещение, 1990. – 192 с.

Божович Е.Д. Психолого-педагогические критерии эффективности обучения и принципы построения контрольно-диагностических заданий / Нетрадиционные способы оценки качества знаний школьников. Психолого-педагогический аспект: сб. науч. тр. / под ред. Е.Д. Божович. – М.: Новая школа, 1995. – С. 5–12.

Снопкова Е.И. Формирование академических компетенций учащихся в гуманитарном образовании // Весн. адукацыі. – 2021. – № 9. – С. 38–47.

Психолого-педагогическая подготовка современного преподавателя вуза на основе реализации компетентностного подхода / О.Б. Даутова, Ю.Н. Егорова, Е.Ю. Игнатьева и др.; под общ. ред. О.Б. Даутовой, А.В. Торховой. – СПб.: Изд-во политехн. ун-та, 2014. – 301 с.

Снопкова Е.И. Компетентностный профиль методологической культуры педагога: анализ профессиональной деятельности учителя в контексте непрерывного развития личности в современном образовательном процессе // Нар. асвета. – 2020. – № 5. – С. 3–7.