POSSIBILITIES OF STUDYING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TRAINING OF MASTERS OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES

Main Article Content

А. BEKMAN

Abstract

The article explores the opportunities and prospects of using artificial intelligence (AI) in educational activities, with a focus on master's programs at the Faculty of Pedagogy of Yanka Kupala State University of Grodno. The study examines key AI technologies, including machine learning, deep learning, natural language processing, computer vision, and robotics, as well as their potential applications in the educational process. A comparative analysis of the awareness and use of AI among master's students from Belarus and China was conducted, revealing significant differences in the perception and implementation of these technologies. The results of the study highlight the need to integrate AI into educational programs, which can enhance the quality of education and prepare specialists for the challenges of the digital era. Particular attention is paid to the ethical aspects of AI application, including issues of confidentiality, transparency, and accountability. The article provides recommendations for adapting educational strategies to effectively utilize AI in pedagogical practice.

Article Details

How to Cite
BEKMAN А. (2025). POSSIBILITIES OF STUDYING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TRAINING OF MASTERS OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 46-51. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2025-43-1-46-51
Author Biography

А. BEKMAN, Yanka Kupala State University of Grodno

канд. пед. наук, доц.

References

Буслова Н.С. К вопросу об изучении основ искусственного интеллекта // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. – 2010. – № 17. – С. 287–291.

Бэкман Е.В. Развитие информационной компетенции студентов педагогических специальностей средствами эвристического диалога // Pedagogika [Педагогическое образование]. – 2022. – № 6. – С. 86–89.

Лапенок М.В., Шестакова Л.Г. Формирование умений бакалавров в области машинного обучения и интеллектуального анализа данных // Уч. записки Забайк. гос. ун-та. – 2024. – № 3. – С. 17–26. DOI: 10.21209/2658-7114-2024-19-3-17-26

Зибров В.А., Зиброва К.В. Использование технологий, основанных на искусственном интеллекте, в преподавании иностранного языка в образовательной организации среднего профессионального образования // Общество: социология, психология, педагогика. – 2024. – № 3. – С. 40–47. DOI: 10.24158/spp.2024.3.4

Раицкая Л.К., Ламбовска М.Р. Перспективы применения ChatGPT для высшего образования: обзор международных исследований // ИТС. – 2024. – Т. 28, № 1. – URL: https://clck.ru/3GiaGo (дата обращения: 03.03.2025).

Четверикова Т.Ю. Использование компьютерного зрения при обучении будущих дефектологов дактильной речи // Вестн. Ом. гос. пед. ун-та. Гуманитарные исследования. – 2024. – № 4(45). – С. 226–230. DOI: 10.36809/2309-9380-2024-45-226-230

Захарова И.В., Тренина Е.В. Педагогические эффекты реализации технологии образовательной робототехники в работе с младшими школьниками // Изв. Сарат. ун-та. Новая серия. Сер. Акмеология образования. Психология развития. – 2024. – Т. 13, № 1(49). – С. 16–25. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-4-16-25

Mackenzie Ferguson. Beijing Launches AI Education for Kids: Ready to Shape the Future [Электронный ресурс] // OpenTools. – 2023.