THE CREATIVE AND INNOVATIVE PARADIGM OF HIGHER EDUCATION AND THE ACMEOLOGICAL APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF A STUDENT AS A SUBJECT OF PROFESSIONAL ACTIVITY
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article focuses on the essential characteristics of a creative and innovative paradigm of higher education. The anthropocentric principle of innovative changes is viewed as the main distinguishing features of the coming higher education. The new educational paradigm is also characterised by the principles of ‘teacherstudent self-development’, ‘teacher-student cooperative creativity’, ‘openness, integrity, self-organisation’. The article also considers the continuity of the creative and innovative educational paradigm and the modern concept of development of higher education. In this regard, special attention is paid to the acmeological approach to human development. This approach, due to its close ties with the mechanism of creative activity, is considered as a methodological basis of the use of the competency approach in assessing the quality of the prolonged maintenance of specialist training. Focusing on the intentional-dynamic ‘acme’ model, the article reveals a set of criteria and indicators of the formation of intellectual maturity of the person, which is recommended to be used when training future specialists, and in the course of their professional activity.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
М. KOCHETKOV, Красноярский институт железнодорожного транспорта – филиал ФГБОУ ВПО ИрГУПС
канд. техн. наук, доц.
References
Bell, D. The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting / D. Bell. – N.Y.: Basic Books, 1973. – 476 р.
Дмитриева, Т.Б. Психическое здоровье и национальная безопасность – вызовы 21-го века / Т.Б. Дмитриева // Экология психического здоровья: взаимодействие образования, науки и практики в современной психиатрии: материалы всероссийской научно-практической конференции. – Архангельск: ГБУЗ «АКПБ», 2008 [Электронный ресурс].
Khasan, B.I. Modern Conflictology: Between Fear of Conflict and Love to Conflict / B.I. Khasan // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. – 2014. – № 4, V. 7. – P. 562–565.
Роботова, А.С. Неоднозначные процессы в педагогике высшего образования / А.С. Роботова // Высшее образование в России. – 2014. – № 3. – С. 47–54.
Андреев, А.Л. Перспективы образования: компетенции, интеллектуальные среды, трансдисциплинарность / А.Л. Андреев // Высшее образование в России. – № 3. – 2014. – С. 30–41.
Новиков, А.М. Основания педагогики / А.М. Новиков. – М.: Изд-во «Эгвес», 2010. – 208 с.
Бабинцев, Б.П. Бюрократизация регионального вуза / Б.П. Бабинцев // Высшее образование в России. – 2014. – № 2. – С. 30–37.
Зеер, Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие / Э.Ф. Зеер, А.М. Павлова, Э.Э. Сыманюк. – М.: МПСИ, 2005. – 216 с.
Кочетков, М.В. Инновации и псевдоинновации в высшей школе / М.В. Кочетков // Высшее образование в России. – 2014. – № 3. – С. 41–47.
Tomyuk, О.N. The Understanding of Creativity and its Criterions in Classical and Non-Classical Philosophy / О.N. Тоmyuk // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. – 2014. – № 7, V. 7. – P. 1128–1136.
Усманов, Б.Ф. Социальная инноватика: учеб. пособие / Б.Ф. Усманов. – Изд. 3-е, перераб. и доп. – М.: Социум, 2009. – 518 с.
Полани, М. Личностное знание / М. Полани. – М.: Прогресс, 1985. – 344 с.
Wiehl, R. Die Vernunft in der menschlichen Unvernunft. Das Problem der Rationalitaet in Sppinozas Affektenlehhhre / R. Wiehl // Berichte aus den Sitzungen der Joachim Jungius-Gesellschaft der Wissenschaften E.V. – Hamburg. Jahrgang 1. – 1982/83. – Heft 4. – Hamburg, 1983. – S. 318.
Деркач, А.А. Акмеология: личностно-профессиональное развитие человека: Методико-прикладные основы акмеологических исследований / А.А. Деркач. – М., 2000. – 391 с.
Степанов, С.Ю. Рефлексивная практика творческого развития человека и организаций / С.Ю. Степанов. – М.: Наука, 2000. – 174 с.
Даниленко, И.М. Моральные критерии социальной зрелости личности / И.М. Даниленко. – М.: Знание, 1980. – 64 с.
Анциферова, Л.И. К психологии личности как развивающейся системы / Л.И. Анциферова // Психология формирования и развития личности: учеб. пособие / Л.И. Анциферова. – М.: Наука, 1981. – С. 3–19.
Ананьев, Б.Г. Избранные психологические труды: в 2 т. Т. 1. / Б.Г. Ананьев; под ред. А.А. Бодалева, Б.Ф. Ломова. – М.: Педагогика, 1980. – 232 с.