SKILLS OF DESIGNING A PROFESSIONAL TRAJECTORY IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS

Main Article Content

O. CHEKH

Abstract

The semantic and substantive essential characteristics of the concepts “skills”, “desig”, “design skill”, “professional trajectory”, “professional trajectory design” are considered. Various approaches to the study of these phenomena are analyzed, and attention is paid to the analysis of existing theories of the formation of professional trajectory design skills among students-future teachers. The article presents the results of diagnostics of the level of formation of skills to design their educational path in students of the 1st and 4th years of higher education institutions, confirming the assumption that the modern system of professional training of students of pedagogical profile does not allow to sufficiently organize the process of designing the educational trajectory of professional development. The main directions of purposeful work on the formation of the skills of designing the professional trajectory of future teachers in the system are also outlined.

Article Details

How to Cite
CHEKH, O. (2021). SKILLS OF DESIGNING A PROFESSIONAL TRAJECTORY IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 33-37. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/825

References

Педагогический энциклопедический словарь / сост. М. Бим-Бад. – М. : Большая рос. энцикл., 2009. – 527 с.

Сластенин, В.А. Педагогика : учеб. пособие / В.А. Сластенин. – М. : Академия, 2002. – 576 с.

Ожегов, С.И. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова ; Рос. академия наук, Ин-т рус. яз. им. В.В. Виноградова. – 4-е изд., доп. – М. : Азбуковник, 1999. – 944 с.

Колесникова, И.А. Педагогическое проектирование : учеб. пособие для высш. учеб. заведений / И.А. Колесникова, М.П. Горчакова-Сибирская. – М. : Академия, 2005. – 288 с.

Смирнов, С.Д. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности / С.Д. Смирнов. – М. : Аспект-пресс, 1995. – 270 с.

Хуторской, A.B. Развитие одаренности: Методика продуктивного обучения / A.B. Хуторской // Пособие для педагога. – М. : Владос, 2000. – 319 с.

Зеер, Э.Ф. Профессионально-образовательное пространство личности: синергетический подход / Э.Ф. Зеер // Образование и наука. – 2007. – № 5. – С. 79–90.

Черняева, Э.П. Реализация индивидуальных образовательных траекторий студентов вузов в процессе использования электронных учебников : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Э.П. Черняева. – Владикавказ, 2008. – 178 л.

Зверева, Н.Г. Проектирование индивидуальных образовательных маршрутов студентов педвуза на основе комплексной психолого-педагогической диагностики : автореф. дис. … канд. пед наук : 13.00.01 / Н.Г. Зверева. – Ярославль, 2007. – 22 с.

Щедровицкий, Г.П. Очерки по философии образования / Г.П. Щедровицкий. – М. : Логос, 1993. – 235 с.

Перегудов, Ф.И. Системная деятельность и образование / Ф.И. Перегудов // Качество высшего образования. – Хельсинки, 1990. – 253 с.

Бордовская, Н.В. Профессионально-личностное развитие будущего специалиста как психолого-педагогическая

проблема / Н.В. Бордовская // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А. И. Герцена. Сер. Психол.-пед. науки. – 2012. – № 145. – С. 28–43.