INFLUENCE OF GENDER AND THE PRESENCE OF SPECIALLY ORGANIZED MOTOR ACTIVITIES ON EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL CREATIVITY (ON THE EXAMPLE OF THE EARLY ADULT PERIOD)

Main Article Content

P. PORTNOVA
I. ANDREEVA

Abstract

The article presents the results of an empirical study of the influence of gender and specially organized motor activity on emotional intelligence and emotional creativity in early adulthood. The use of multivariate analysis of variance revealed the absence of interaction of independent variables and the presence of the influence of the main factors (gender or the presence of specially organized motor activity) on the dependent variables (emotional intelligence, emotional creativity). It was found that, regardless of the intensity of motor activity, the component of emotional creativity “efficiency” is more pronounced in women, and in men, “authenticity” prevails. In men who are engaged in specially organized motor activity, the ability to understand and control their own emotions is more pronounced, intrapersonal emotional intelligence prevails in comparison with respondents who do not have specially organized motor activity.

Article Details

How to Cite
PORTNOVA, P., & ANDREEVA, I. (2021). INFLUENCE OF GENDER AND THE PRESENCE OF SPECIALLY ORGANIZED MOTOR ACTIVITIES ON EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL CREATIVITY (ON THE EXAMPLE OF THE EARLY ADULT PERIOD). Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 110-115. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/843
Author Biography

I. ANDREEVA, Polotsk State University

д-р психол. наук, доц.

References

Андреева, И.Н. Адаптация опросника эмоциональной креативности (ECI) / И.Н. Андреева // Психол. журн. – 2011. – № 1/2. – С. 75–81.

Андреева, И.Н. Эмоциональный интеллект и эмоциональная креативность: специфика и взаимодействие / И.Н. Андреева. – Новополоцк : Полоц. гос. ун-т, 2020. – 356 с.

Гасанпур, М.К. Сравнение эмоционального интеллекта у студентов-спортсменов и неспортсменов с точки зрения его роли в управлении индивидуальными и социальными эмоциями / М.К. Гансапур // Вектор науки ТГУ. Сер. Педагогика, психология. – 2014. – № 1 (16). – С. 46–48.

Люсин, Д.В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн / Д.В. Люсин // Психол. диагностика. – 2006. – № 4. – С. 3–22.

Люсин, Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте / Д.В. Люсин ; под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. : Ин-т психологии РАН, 2004. – 176 с.

Матренин, Д.И. Эмоциональный интеллект как ресурс социально-психологической адаптации [Электронный ресурс] / Д.И. Матренин, И.В. Харитонова // Universum: психология и образование. – 2018. – № 1 (55). – Режим доступа: https://7universum.com/ru/psy/archive/item/6798. – Дата доступа: 28.04.2021.

Уэйнберг, Р.С. Спортивная психология: учеб. для вузов / Р.С. Уэйнберг, Д. Гоулдман. – М.: Физкультура и спорт, – 2005. – 338 с.

Averill, J. R. Individual differences in emotional creativity: structure and correlates / J. R. Averill // J. of Personality. – 1999. – Vol. 67, № 2. – P. 331–371.

Tamminen, K.A. & Crocker, P.R.E. (2013). “I control my own emotions for the sake of the team”: Emotional self-regulation and interpersonal emotion regulation among female high-performance curlers // Psychology of Sport and Exercise, 14. – Р. 737–747.