DUAL TRAINING AS A CONDITION FOR INCREASING VOCATIONAL GUIDANCE AND COMPETITIVENESS OF FUTURE ECONOMISTS

Main Article Content

E. VORONKO
T. SEREDA

Abstract

The article considers education as the most important component of the “quality of life” indicator. The dynamics of the Human Development Index and the Education Index for the Republic of Belarus. The essence is revealed and the necessity of using the dual system of training is justified, as conditions for increasing vocational guidance and competitiveness of future economists. The advantages of such a model of training (in comparison with the traditional one) for the employer, for the educational institution, for the future specialist and for the state are revealed. The forms of organization of practice-oriented training are proposed, the functions of universities are clarified, the mechanism of cooperation between universities and partner organizations is defined, the bases for the formation of the university strategy are described. Public-private partnership is presented in the article as one of the options for organizing the relationship between the state and private organizations. The well-coordinated cooperation of universities and organizations is considered as a factor in the development of the region and increasing its competitiveness.

Article Details

How to Cite
VORONKO, E., & SEREDA, T. (2018). DUAL TRAINING AS A CONDITION FOR INCREASING VOCATIONAL GUIDANCE AND COMPETITIVENESS OF FUTURE ECONOMISTS. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (13), 70-74. Retrieved from https://journals.psu.by/economics/article/view/2823
Section
Экономика и управление

References

Середа, Т.Н. Предпосылки и направления развития маркетинга экономики знаний [Электронный ресурс] / Т.Н. Середа // Устойчивое развитие экономики: международные и национальные аспекты : сб. тез. докл. междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 20-летию финансово-экономического факультета УО «ПГУ», Новополоцк, 25–26 окт. 2012 г. ; под ред. Н.Л. Белорусовой. – Новополоцк : Полоц. гос. ун-т, 2012. – С. 93–97.

Воронько, Э.Н. Роль и место учреждений высшего образования в становлении экономики знаний / Э.Н. Воронько // Потребительская кооперация. – № 2 (45). – 2014. – С. 79–83.

Human Development Reports [Electronic resource] // United nations development programme. – Mode of access: http://hdr.undp.org/en/data.

Рейтинг стран мира по уровню образования. Гуманитарная энциклопедия [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий, 2006–2018 (последняя редакция: 05.08.2018). – Режим доступа: https://gtmarket.ru/ratings/education-index/education-index-info.

Середа, Т.Н. Формирование практико-ориентированной образовательной среды вуза [Электронный ресурс] / Т.Н. Середа // Инновационные подходы в образовательном процессе высшей школы: национальный и международный аспекты : электрон. сб. ст. междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 50-летию Полоц. гос. ун-та, Новополоцк, 8–9 февр. 2018 г. / Полоц. гос. ун-т ; под. ред. Ю.П. Голубева, Н.А. Борейко. – Новополоцк, 2018. – С. 426–430.

Кутумова, А.А. Дуальная система обучения как технология подготовки бакалавров профессионального обучения в современных условиях педагогического вуза [Электронный ресурс] / А.А. Кутумова, Г.А. Яркова // Современные наукоемкие технологии. – 2016. – № 4-1. – С. 139–142. – Режим доступа: http://www.top-technologies.ru/ru/article/view?id=35791.

Воронько, Э.Н. Взаимодействие государства и бизнеса при подготовке специалистов для экономики знаний [Электронный ресурс] / Э.Н. Воронько // Новые коммуникативные технологии и современное белорусское общество : электрон. сб. ст. междунар. науч. конф., Новополоцк, 11–12 нояб. 2016 г. / Полоц. гос. ун-т ; под. общ. ред. И.А. Бортника. – Новополоцк, 2017. – C. 53–57.

Маркетинг образовательных услуг ; под общ. О.В. Прокопенко. – Ruda Śląska : Drukarnia i Studio Graficzne Omnidium, 2016. – 168 с.

Середа, Т.Н. Маркетинг города как инструмент управления и фактор экономического роста территории / Т.Н. Середа // Экономика города в период структурных преобразований: теория, методология, практика : материалы IV Междунар. науч.-практ. конф. ; под ред. Ю.С. Руденко, М.Я. Парфеновой,

Л.Г. Руденко [Электронный ресурс]. – М. : Изд-во «МУ им. С.Ю. Витте», 2017. – С. 336–341. – Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=32417746.